Hoppa till innehållet

Techbuddy femdubblar försäljningen

Det råder bråda tider för Techbuddys frilansade tekniker. Sedan årsskiftet har försäljningen ökat med drygt 500 procent och startupbolaget gör sig redo för nya marknader.

Tahero Nori, medgrundare på delningsekonomiföretaget Techbuddy.
Tahero Nori, medgrundare på delningsekonomiföretaget Techbuddy.

Delningsekonomiföretaget Techbuddy kopplar samman frilansande tekniker med privatpersoner och småföretagare som behöver hjälp att lösa tekniken. En efterfrågad tjänst har det visat sig – under första kvartalet i år femdubblades försäljningen jämfört med fjärde kvartalet 2017. 

Bolaget har samarbeten med flera stora teknikkedjor som bland annat Telia, Tele2, Mediamarkt och Apple Premium Reseller.

”Våra samarbetspartners har förstått hur mycket tjänsten betyder för deras kunder. En av anledningarna till att vi växer så kraftigt nu är att de pushar väldigt hårt för Techbuddy och gör mycket reklam för oss. Man erbjuder sina kunder en "techbuddy" när de köper en produkt”, säger Tahero Nori, medgrundare till bolaget.

Läs mer: Techbuddy utökar samarbetet med Telia 

Idag har Techbuddy 500 aktiva tekniker anslutna till tjänsten i Sverige och 4000 till som har ansökt för att få vara med. Inom sex månader är målet att bli 1000 tekniker.

”Vi har tekniker som har sagt upp sig för att jobba heltid som frilansande "techbuddy". Jag tror stenhårt på att den här typen av delningsekonomi är framtiden”, säger Tahero Nori.

Bolaget grundades 2015 av Tahero Nori och David Ovsepian och tjänsten lanserades i juli 2016. Sedan dess har det gått snabbt. Hösten 2016 tog bolaget in 5 miljoner kronor av affärsängeln och Ownit-grundaren Stefan Tengvall (NTL). Mindre än ett år senare tog bolaget in ytterligare drygt 21 miljoner kronor i riskkapital från Inbox Capital och Foresight Group.

Förra året gick Techbuddy in på den spanska marknaden. Hittills är 100 tekniker är anslutna till tjänsten där.

När Di Digital når Tahero Nori är han i Madrid och förhandlar fram nya samarbetsavtal med två stora techbolag som ska bli klart 1 juni i år. Vilka de är kan han ännu inte avslöja, men han berättar att Techbuddy behöver rekrytera 6000 nya tekniker för att möta behovet.

Läs mer: Investerarna: ”Sverige halkar efter inom e-handel av tjänster” 

Samtidigt pågår processen att starta upp i Norge, Danmark, Singapore och Tyskland. På den sistnämnda marknaden ska tjänsten vara igång inom fyra månader. Innan dess förväntar sig bolaget att gå med vinst.

”Det skulle ha skett tidigare om det inte var för att vi expanderade så kraftigt. Vi kommer att gå med vinst inom en till tre månader och redan nu växer vi organiskt på eget kapital”, säger Tahero Nori.

Läs mer: Techbuddy tävlar om miljonvinst i Startup Tour 2017 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera