Hoppa till innehållet

Techbuddy-grundaren: ”Vill erbjuda delägarskap till kollegorna”

Startupbolaget Techbuddy emitterar aktier för 8–20 miljoner kronor på crowdfundingplattformen Pepins. Ambitionen är att till hösten ta in ytterligare 100–150 Mkr från etablerade investerare.

Techbuddys vd och grundare Tahero Nori.
Techbuddys vd och grundare Tahero Nori.Foto: Evelina Carborn

”Ända sedan starten har ambitionen varit att erbjuda våra buddies, kollegor, vänner och familj delägarskap. Nu gör vi verklighet av löftet”, säger bolagets vd och grundare Tahero Nori.

Med ”buddies” syftar han på de 1 100 frilansande tekniker som jobbar genom Techbuddys app. Tjänsten beskrivs ibland som ett ”Uber för techsupport” eftersom den kopplar samman tekniker med privatpersoner och småföretagare som behöver teknisk hjälp. 

Dessa ”buddies” utbildas även kontinuerligt av bolaget och agerar ambassadörer åt bolagets 30-tal partners, som Telia, Tele2, Media Markt och IP Only. Bland annat har de med sig viss hårvara i form av kablar och routrar som de kan installera på plats. 

Vi förhandlar med ett venture capital-bolag och ett investmentbolag.

Techbuddy lanserades i Sverige 2016. Redan följande år gick bolaget in i Spanien. I början av 2019 lanserades tjänsten i Israel, genom ett samägt bolag.

Men expansionen kostar pengar. 

För att lösa det kortsiktiga behovet, och erbjuda delägarskap till de som står bolaget nära, går bolaget därför ut i en kampanj på crowdfundingplattformen Pepins. Målet är att ta in upp till 20 miljoner kronor fram till augusti. Erbjudandet gick ut i veckan och har redan lockat närmare 90 investerare. 

”Techbuddy ska vara ett inkluderade bolag. Vi vill erbjuda andelar till våra buddies, anställda och personer som stöttat oss under åren. Vi tror delägarskap är framtiden för gig-ekonomin”, säger Tahero Nori. 

Läs mer: Techbuddys grundare: ”Det var déjà vu att se barn i fabrikerna” 

Av informationen på Pepins.com framgår att Techbuddys intäkter uppgick till 17,3 Mkr under 2018. Rörelseresultat före avskrivningar och räntekostnader (EBITDA) uppgick samma år till -13,8 Mkr.

Prognosen för 2019 är en omsättning på cirka 30 Mkr i Sverige och Spanien.

”Vi taktar enligt prognosen”, säger Tahero Nori. 

Emissionen värderar bolaget till 295 Mkr, plus de 20 Mkr man räknar med att ta in. Det motsvarar en värdering på cirka 17 gånger fjolårets omsättning, eller 10 gånger prognosen för 2019.

De som investerar går in med minst 500 kronor och blir då delägare i ett holdingbolag med Tahero Nori som vd. Tanken är att samla ägandet på en plats, istället för att ha mängder av småägare på ägarlistan. 

”Pengarna är öronmärkta för våra befintliga marknader i Sverige och Spanien”, säger Tahero Nori.

I år och nästa hoppas Techbuddy rulla ut sin tjänst i Tyskland och Italien där bolaget redan för diskussioner med flertalet partners. För att lyckas med denna expansion måste bolaget ta in ytterligare riskkapital.

”Vi förhandlar med ett venture capital-bolag och ett investmentbolag som vi gillar och som följt oss sedan starten. Vi siktar på att stänga en runda till hösten på runt 100-150 miljoner kronor”, säger Tahero Nori.

Vilka dessa parter är vill han i dagsläget inte kommentera. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera