Delningsekonomiföretaget Techbuddy utökar sitt samarbete med Telia. ”Teknik i all ära men vi vet att våra kunder framför allt vill att deras digitala vardag ska vara enkel och bara fungera”, säger Jonas Hasselberg, chef för Telias konsumentaffär.
Viktor Mölne
Text
Startupbolaget Techbuddy (NTL) kopplar ihop frilansade tekniker med privatpersoner och företag som kan behöva hjälp med tekniken. Sedan november 2017 samarbetar bolaget med Telia vilket resulterat i drygt 600 hembesök runt om i Sverige.
”Genom samarbetet med Telia kan vi hjälpa fler kunder med sin teknik i hemmet och samtidigt ge behovsanpassade råd och rekommendationer för ett hållbart användande”, säger Josefine Forssell, vd för Techbuddy i Sverige, i ett pressmeddelande.
Techbuddy grundades 2015 av Tahero Nori och David Ovsepian och tjänsten lanserades i juli 2016. Sommaren 2017 tog bolaget in drygt 21 miljoner kronor i riskkapital från Inbox Capital och Foresight Group.
Stockholmsbolaget var även ett av de tävlande bolagen i Di Startup Tour i fjol.
En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.
Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande.
Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas.
– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.
En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut.
– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev