Annons

Techfrossa skakar Kina – investeringarna rasar

Den kinesiska internetjätten Tencent säger upp var tionde mellanchef.
Den kinesiska internetjätten Tencent säger upp var tionde mellanchef. Foto: Qilai Shen
SHANGHAI. Efter flera års massiv tillväxt väller nu en våg av uppsägningar över Kinas internetbolag. Samtidigt rasar antalet investeringar i kinesiska startupbolag. Nu väntas utrensning bland teknikbolag som ”simmar nakna”.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Stämningen är munter och högljudd på den lilla restaurangen Jiang Guo 328 i de franska kvarteren i centrala Shanghai. Men Oscar Kwok, en lokal affärsman i 40-årsåldern som driver verksamhet inom allt ifrån e-handel med europeiska lyxprodukter till en kafékedja, säger att kinesiska företagare inte har mycket att fira för tillfället.

”Allt har förändrats de senaste månaderna, både på grund av handelskriget med USA och den svaga ekonomin i Kina. Ärligt talat, läget är uselt”, säger han medan han serverar friterad bläckfisk och ångad groda på våra fat. 

”Det här är ingen tid för affärsutveckling, utan man får vänta och se vad som kommer att hända.”

Jack Ma, ordförande i Alibaba.

Oscar Kwok talar under fingerat namn. Läget är politiskt känsligt och att få kinesiska företagare att ställa upp på intervju om landets ekonomiska läge har blivit radikalt svårare under de senaste månaderna. 

För president Xi Jinping är det av högsta betydelse att ge sken internt i landet om att regeringens plan att modernisera ekonomin är på rätt väg, samt att inte förlora ansiktet i konflikten med Donald Trump.

Landets ekonomiska tillväxt är den lägsta på nästan 30 år, och över en miljon fabriksarbetare beräknas ha förlorat jobbet under det senaste året. Men flera indikationer visar att just de sektorer som ska driva landets utveckling framåt – som internet- och teknikfirmor – är de som ligger under bilan just nu. 

En våg av uppsägningar väller över tekniksektorn och knappt en vecka går utan nyheter om hajpade internetbolag som sparkar folk eller kapar bonusar.

”Efter flera år av galen tillväxt har många internetbolag kört in i väggen. Hela internetmarknaden är mättad. Tillväxten har avstannat”, säger Han Yulai, regionchef på Meituan-Dianping, ett av Kina största leverans- och internetbolag. 

Pony Ma, ordförande för Tencent.

Även han ställer upp på intervju på villkoret att vara anonym.

Han förklarar att det framför allt är mellanchefer och ”äldre personer” som förlorar jobben. Han definierar äldre personer som de över 35 år – de som inte har koll på nya trender. 

Samtidigt intensifieras sektorns ökända arbetsschema 996: att man jobbar från klockan 9 på morgonen till 21 på kvällen sex dagar i veckan – och vissa företag uppges tvinga personal att jobba även söndagar. Ofta utan extra ersättning.

”Jag är snart 30 år och känner att jag inte längre kan jobba lika hårt som de yngre. Jag känner mig oerhört pressad”, säger Han Yulai.

Som kvitto på hans oro får jag ett meddelande på Wechat bara någon timme innan vårt inplanerade möte på en tisdagskväll. 

”Måste jobba sent, ledsen. Läget är inte bra. Vårt företag sparkar så många nu, och de som inte jobbar sent är de som kommer att bli de olyckliga.”

Trots ökad kritik mot praxisen med 996, bland annat med upprop på sociala medier, har anställda få andra alternativ än att knipa igen och streta på. 

”Jag är väldigt trött. Men det finns ingen annanstans att ta vägen, och läget är dåligt just nu”, säger en anställd vid e-handelsplattformen Youzan till sajten Abacus. 

Fackförbund är i praktiken förbjudna i Kina.

Nyrekryteringar inom techsektorn minskade med 20 procent under förra årets sista kvartal, jämfört med samma period året innan, enligt Zhaoping som är en av landets största jobbplattformar. Det var den första gången sedan 2015 som antalet platsannonser från teknikbolagen minskade, och fallet fortsatte i januari. 

Capital Economic rapporterar att sökordet ”uppsägning” har nått den högsta nivån hittills på nätet i Kina. Internetjätten Tencent meddelade nyligen att 10 procent av deras mellanchefer sägs upp, och Uber-liknande Didi Chuxing uppges vara på väg att sparka 15 procent av hela styrkan. 

Också fintechbolaget Qudian, fotoappen Meitu samt kryptobolagen Bitmain och Huobi med flera uppges säga upp personal.

Informationen är knapphändig, då uppsägningar är en politiskt känslig fråga. Det är inte ovanligt att teknikbolagen mörkar eller till och med förnekar nedskärningar trots uppgifter från anställda, enligt tekniksajten Technode med bas i Peking.

Riskkapitalisterna drar också öronen åt sig. Antalet investeringar i kinesiska startupbolag minskade med 25 procent i antal och 12 procent mätt i pengar, till 168 miljarder kronor, under förra årets sista kvartal, enligt undersökningsfirman Preqin.

”Det tycks vara två övergripande problem som kinesiska teknikbolag brottas med. Det första är att det är svårt för startups att få in riskkapital. Det andra är att mogna företag drabbas av minskad försäljning på grund av Kinas avtagande ekonomi”, säger Alex Luo, jurist vid Anli Partners som arbetar med flera av landets största teknik- och internetjättar, till Technode.

Joseph Tai, vice ordförande för Alibaba, har sagt att omskakningen i branschen är en ”hälsosam korrigering” och att det varit för enkelt för småfirmor att locka massiva investeringar. 

Förra året skapades 97 nya enhörningar, det vill säga startups med en värdering på minst 1 miljard dollar, i Kina – det är mer än en var fjärde dag.

Men samtidigt framhåller bedömare att det är just de dominerande teknikjättarna Alibaba och Tencent, och i viss mån sökmotorn Baidu, som nu kväver scenen för startups. Antingen köper de upp mindre spelare eller så manövrerar de ut dem. Marknadsdominansen har blivit för stor.

”Det finns bara två personer som tjänar pengar på tech i Kina idag och de heter båda Ma”, säger Oscar Kwok och refererar till Pony Ma på Tencent och Jack Ma på Alibaba.

En strategi bland både större och mindre internetbolag är nu att skruva om verksamheten från privatpersoner mot företagstjänster, som att hjälpa industribolag med digitalisering. En annan strategi är att expandera globalt.

Men trots nya strategier så kvarstår många problem. De kinesiska internetbolagens framgång under se senaste åren har i mångt och mycket berott på en extremt snabbt växande hemmamarknad snarare än innovation och tekniks kvalitet, enligt bedömare. 

Nu väntas utmanade tider för, och möjligen utrensning av, de bolag som under tillväxtåren inte byggt upp tillräcklig affärsmässig, organisatorisk och teknologisk nivå.

En Hongkongbaserad tidning jämställde läget med ett citat av Warren Buffett:

”Det är först när tidvattnet dra sig tillbaka som man ser vem som badat naken.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies