Hoppa till innehållet

Techhubben firar fem år – når 200 miljoner i omsättning

Epicenter fyller fem år och omsätter nu över 200 miljoner med 500 bolag på kundlistan. Nu blickar de framåt och vill fortsätta expandera internationellt, men först ska de fira åren som gått. ”Det har varit en väldigt spännande resa”, säger vd:n Patrick Mesterton.

Patrick Mesterton, medgrundare och vd för Epicenter.
Patrick Mesterton, medgrundare och vd för Epicenter.Foto: Press.

Under veckan firar Epicenter femårsjubileum med såväl aktiviteter för barn och unga som paneldiskussioner. Crescendot är på torsdag den 30 januari då företaget har ett stort kalas. Och det är en mogen femåring som firas. 

Enkelt beskrivet är Epicenter ett sorts kontorshotell som erbjuder arbetsyta till företag på båda korta och längre kontrakt. Tanken är att samla olika typer av bolag och entreprenörer på ett och samma ställe, för att de ska kunna utbyta idéer och erfarenheter. I dag har Epicenter runt 500 bolag på kundlistan.

Sedan starten 2015 har Epicenter även öppnat lokaler i Helsingfors, Oslo och Amsterdam. Patrick Mesterton berättar att omsättningen för 2019 kommer att landa på drygt 200 miljoner, nästan en fördubbling från året innan, varav den svenska delen står för drygt halva den summan. 

Epicenters vd är glad över framgångarna och berättar att han inte trott att de skulle kommit fullt så långt fem år efter starten.

”Nej, det skulle man ju inte kunna göra. Det har varit en väldigt spännande resa”, säger Patrick Mesterton.

Även de utländska kontoren har gått bra sedan starten 2018 och enligt vd:n är en av planerna för framtiden att fortsätta etablera sig utomlands.

”De har gått bättre än förväntat. Sedan är det inte samma sak som att det har gått lika bra som det gjort i Stockholm. Det har med tiden att göra, vi startade cirka fem år tidigare i Stockholm än vi gjorde på andra marknader”, säger han och fortsätter:

”Vi vill växa vidare. Vår målsättning är att vi skulle vilja göra fler enheter av Epicenter ute i Europa. Ställen som Berlin skulle vara väldigt spännande. Jag tror att det finns en väldig möjlighet i att finnas på Europas stora marknader.”

Läs mer: Populära svenska techhubben expanderar utomlands

Även fast omsättningen har ökat i snabb takt har marginalerna varit förhållandevis låga, resultatet har legat runt nollstrecket varje år sedan starten. Vd:n förklarar det med att mycket vinsten har återinvesterats i verksamheten och i nya kontor.

”Jag tror att kommer vi att se en ganska bra resultatförstärkning 2019, för vi har ju inte investerat i några nya länder i år. Om man tittar på driften i de andra länderna genererar den ett väldigt bra överskott”, säger han.

Men samtidigt som det har gått bra för Epicenter har det gått tyngre för konkurrenten Wework, som i fjol ställde in en planerad börsnotering och blöder miljarder. Patrick Mesterton upplever inte att de påverkats i någon riktning av problemen inom Wework.

”Vi har inte märkt av det på det sättet. I Sverige har det kanske varit ett visst mått av överetablering ett tag, så jag tror att det kommer att ske en konsolidering där”, säger han.

Och trots att bolaget vuxit mycket under de fem år som gått finns det, åtminstone inte enligt bolagets vd, några planer på försäljning i dagsläget.

”Vi tror på vår strategi att jobba organiskt och växa in i fler marknader. Jag kan inte tala för alla ägarna men generellt kan jag säga att vår ägaragenda inte är att han vill göra någon snabb exit. Vi hastar inte, men det är klart, får man en förfrågan får man ta ställning till det då.”

Läs mer: Coworking-boomen har nått Sverige: ”Vi säljer en lifestyle” 

Utöver Wework finns det även lokal konkurrens, till exempel i form av de svenska co-workingbolagen Alma, Convendum och No18. Patrick Mesterton tror att det, i framtiden, är mer än bara lokaler som avgör vilka aktörer som blir framgångsrika.

”Jag tror att det kommer bli en fråga om vilket värde man kan driva, och att värdet går långt över en hyresaffär i framtiden. Jag tror att man måste ha mervärden”, säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera