Hoppa till innehållet

Techjättar öppnar plånboken – så mycket spenderas på hjälpinsatser i coronakrisen

Coronavirusets framfart har fått techjättarna att agera. Bland annat matchar de donationer från de anställda och ger pengar till småföretagare som har drabbats av krisen.

Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg, Googles moderbolag Alphabets vd Sundar Pichai och Amazons vd Jeff Bezos är chefer på några av techjättarna som har bidragit med insatser under coronakrisen.
Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg, Googles moderbolag Alphabets vd Sundar Pichai och Amazons vd Jeff Bezos är chefer på några av techjättarna som har bidragit med insatser under coronakrisen.Foto: Kollage

Techjättarna har slagits hårt av coronapandemins effekter på börsen och tappat stora värden. Flera av dem är beroende av Kina för produktion och leveranser, och står inför ett osäkert läge på sina olika marknader. Men det har inte hindrat dem från att ta flera initiativ kring att hjälpa till på olika sätt i krisen som har uppstått kring virusets spridning.

Facebook har satt upp en Facebook-insamling för donationer, i samarbete med FN-fonden och Världshälsoorganisationen WHO, där man man matchar det som doneras med upp till 10 miljoner dollar, motsvarande nära 100 miljoner kronor. Pengarna går till FN-fondens och WHO:s coronafond COVID-19 Solidarity Response Fund. 

Facebook kommer även att ge lika mycket till en fond som den amerikanska smittskyddsenheten CDC kommer att sätta upp för att bekämpa coronautbrottet i USA.

På tisdagen gick Facebook också ut till sina anställda och sa att man planerar att ge dem en bonus på 1 000 dollar, cirka 10 000 kronor, enligt källor till The Information. Pengarna är till för att stötta de nära 45 000 anställda under tiden de jobbar på distans. Vanligtvis har de anställda många förmåner på jobbet, som mat, vilka de nu går miste om.

Utöver det meddelade Facebook på tisdagen att man också sätter av 100 miljoner dollar till ett program för att hjälpa småföretag som har påverkats av coronaviruset. I det kan upp till 30 000 företag i 30 länder få hjälp med pengar och annonskrediter. Målet är att pengarna ska nå dem inom en månad.

Läs också: EU efterlyser coronahjälp från startupbolagen – avsätter 1,8 miljarder 

Även Google har också sagt att man matchar donationer till FN-fondens och WHO:s fond COVID-19 Solidarity Response Fund med upp till 5 miljoner dollar.

”För varje dollar du donerar så kommer Google.org att donera två dollar, skriver Googles välgörenhetsarm på sin hemsida.

Google utvecklar även en informationssajt om coronaviruset i samarbete med USA:s regering, som kommer att släppas i veckan. Sökjätten har också satt av 25 miljoner dollar i annonskredit till WHO och myndigheter, för att de ska kunna nå ut med information.

Timanställda på Google och personal som påverkas av att anställda jobbar hemma kompenseras. De kommer även att erbjudas sjuklön om de smittas av coronaviruset. 

Apple erbjuder sina butiksanställda sjuklön om de smittas med viruset och kommer att betala dem som om butikerna vore öppna. Alla Apples butiker utanför Kina är nu stängda tills vidare. Bolaget har också donerat sammanlagt 15 miljoner dollar till hjälpinsatser och matchar anställdas donationer med två dollar för varje donerad dollar.

Microsoft har meddelat att man fortsätter att betala tillfällig personal och handlare som jobbar på bolagets campus. Oavsett hur mycket eller lite deras tjänster behövs nu när de anställda inte är på plats. Bolaget har också donerat en miljon dollar till COVID-19 Solidarity Response Fund, och kommer att matcha alla anställdas donationer till fonden.

Förutom pengabidrag har Microsoft lanserat en interaktiv coronavirus-tracker i sin webbläsare Bing, där man kan få information om spridningen. I den sammanställs data från WHO, CDC, Wikipedia och European Centre for Disease Prevention and Control, ECDC. 

Amazon ska anställa ytterligare 100 000 personer och även ge anställda löneförhöjningar. Handelsjätten erbjuder också obegränsad sjukledighet för de som är sjuka i coronaviruset och betalar timanställda som påverkas av att många jobbar hemma. Bolaget ger även stöd till lokala småföretag i Seattle som lider av virusutbrottet från en ny fond med 5 miljoner dollar.

Läs också: Goda tider för Amazon: Behöver anställa 100 000

Hur stort utbrottet är i USA är än så länge oklart, då få med symptom har testats. Facebook och Googles systerbolag Verily har båda bidragit på olika sätt för att erbjuda coronatester. Och förra helgen sa 170 techvd:ar och investerare till Kaliforniens borgmästare Gavin Newsom att de kan bidra med resurser för att sätta upp ”drive-in”- eller ”walk-in”-stationer för tester.

Läs också: Google-bolag igång med gratis coronatester i Kalifornien – redan fulltecknat

Uber betalar ut 14 dagars sjuklön till förare som har blivit smittade med coronviruset. Chaufförerna riskerar att både få och sprida viruset i sina bilar, vilket fick Uber och Lyft att ta bort sina samåkningsalternativ på tisdagen.

Airbnb erbjuder alla som har bokat boenden i områden som är drabbade av viruset att kostnadsfritt avboka och få tillbaka pengarna.

När många jobbar hemma krävs det också bra internetuppkoppling, vilket flera av operatörerna har tagit hänsyn till och utökat datamängden gratis. Och bolag som Google, Zoom och Microsoft erbjuder just nu olika digitala produktivitetstjänster gratis.

Läs också: Stor guide till effektivt hemmajobb: ”Största hotet är den mentala hälsan” 

Förutom insatser från bolag har även techchefer själva donerat till lokala initiativ i till exempel San Francisco och Seattle. Bland annat har Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg, Facebooks tekniske chef Mike Schroepfer, Linkedins vd Reid Hoffman och riskkapitalisten Bill Gurley satt upp en fond på 5,5 miljoner dollar för hjälp med mat till behövande familjer i Bay Area, i norra Kalifornien.

En mer kontroversiell och känslig diskussion som pågår mellan techindustrin och USA:s regering är den om att använda geografisk data från mobiltelefoner för att kartlägga smittan. Det handlar om att sammanställa anonym data för att se var coronaviruset sprider sig, enligt källor till Washington Post.

Läs också: Techjättar går ihop – vill stoppa fake news om coronaviruset

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera