Redan år 2040 riskerar utsläppen från svenska folkets flygande att bli större än Sveriges totala utsläpp, såvida inte effektiva styrmedel införs.
Uppgiften, som kommer från forskare på Chalmers, visar med all önskvärd tydlighet varför vi måste bryta den långsiktiga trend som våra luftburna transporter står för.
Medan Sveriges officiellt rapporterade utsläpp minskat med 24 procent från 1990 – så har utsläppen från svenska invånares internationella flygresor ökat med 61 procent under samma period.
Med den utvecklingen har vi ingen chans att klara uppsatta klimatmål.
Forskarna är i dag eniga om att vi måste flyga mindre. Något som i synnerhet gäller rikare delar av världen.
Med andra ord: Klarna och Spotify går på tvärs mot all befintlig vetenskap när de ökar sitt resande, med vad som ser ut att ske med väl tilltagna skygglappar mot omvärlden.
Spotify redovisar årliga utsläpp på 4 ton koldioxid per anställd – bara för flyget. Det gör att bolaget med råge bränner den CO2-budget som inom bara ett par decennier bör ligga på omkring 1 ton koldioxid i utsläpp per person och år – för alla aktiviteter.
Ovanpå det ökar utsläppen i en förskräckande takt, trots att vi vet att de bör halveras till 2030.
Nämnda bolag slösar med naturens kapital som om det inte fanns någon morgondag.
Vilket är synd.
För ledande techbolag har sina rykten att tänka på – och ett ansvar att ta. Inte minst med tanke på att det är inom deras sektor vi förväntar oss att finna många av de lösningar som ska ge oss en mer hållbar tillvaro.
Digitalisering är, enligt Exponential Climate Action Roadmap, nyckeln till halverade utsläpp år 2030. Bolag i sektorn kan tillsammans minska utsläppen direkt med 15 procent, och därutöver påverka resterande utsläpp indirekt genom delningsekonomi, ändrade konsumtionsvanor och omställning till en mer cirkulär ekonomi.
Rapporten, framtagen av Stockholm Resilience Center, WWF och Ericsson, konstaterar att nya plattformar kan göra verklig, positiv skillnad – om de riktas mot rätt saker.
Att minska flygandet är måhända bara en del av det som krävs för att klara klimatkrisen, men en viktig sådan.
För svenska techbolag vore en trend där utsläppen från resandet går nedåt det kanske bästa sättet att visa omvärlden att klimatet är en fråga som man faktiskt tar på allvar.