Hoppa till innehållet

Techjättarna utmanar hajpade augmented reality-bolaget

Både Apple och Facebook förbereder sig på att utmana startupen Magic Leap och Microsofts Hololens när det gäller augmented reality-glasögon.

Ett av de mest omtalade, och mest mystiska, teknikbolagen just nu är amerikanska Magic Leap som sysslar med augmented reality, eller förstärkt verklighet på svenska. Foto: Bild från Magic Leaps video som visar upp vad tekniken ska kunna åstadkomma.
Ett av de mest omtalade, och mest mystiska, teknikbolagen just nu är amerikanska Magic Leap som sysslar med augmented reality, eller förstärkt verklighet på svenska. Foto: Bild från Magic Leaps video som visar upp vad tekniken ska kunna åstadkomma.

Enligt personer med insyn intensifierar Apple sina ansträngningar att få fram en enhet, rapporterar Financial Times. Även Facebook forskar kring tekniken med förstärkt verklighet och vd Mark Zuckerberg har tidigare talat om "glasögon som är tillräckligt små för att ta med överallt".

De två teknikjättarna väntas dock inte vara först ut på banan. Magic Leap som tagit in 1,4 miljarder dollar från Alphabet, Alibaba och filmstudios förbereder sig för närvarande på att lansera sina AR-glasögon senare i år, enligt uppgifter till affärstidningen. Enheten sägs vara mindre än Microsofts motsvarande produkt Hololens och ha ett bredare synfält. Magic Leaps glasögon väntas enligt uppgifterna få en prislapp på över 1 000 dollar, uppgifter som företaget dock avböjt att kommentera.

Läs även: Superhajpade Magic Leap tar in miljarder till jättevärdering

Microsoft har kommit långt med tekniken och det senaste året har utvecklare kunnat köpa Hololens, men något datum för en konsumentversion har ännu inte presenterats. Därmed uppstår en lucka för Apple och Facebook att komma ikapp, resonerar Financial Times.

Apple ska ha börjat bygga upp ett team för ett år sedan för att undersöka tekniken. Nu sätter teknikbolaget mer resurser på projektet för att kunna ta det från forskning till en konsumentprodukt, uppger källor. En lansering sägs dock vara minst ett år bort, kanske ännu längre.

Läs även: Därför väljer Tim Cook AR framför VR

För ett tag sedan kom liknande uppgifter från Bloomberg News vars källor sade att Apples team leds av en tidigare vd på Dolby Laboratories. Gruppen sägs även inkludera ingenjörer som arbetat på Oculus och Hololens VR-headsets som säljs av Facebook respektive Microsoft, men sägs också inbegripa experter inom digitala effekter inom Hollywood. Apple har också förvärvat flera mindre företag med kunskap inom AR-hårdvara, 3D spel och mjukvara inom VR, virtuell verklighet

Läs även: Bildläcka drabbar hajpade Magic Leap

Då Apples glasögon bedöms ligga en bit bort i tiden är det mer troligt att det blir innehåll som närmast dyker upp till Iphones istället, skrev Bloomberg vid tidpunkten.

Undersökningsföretaget Global Markets Insights bedömer att den globala marknaden för AR-produkter kan stiga med 80 procent till 165 miljarder dollar år 2024.

Läs mer: AR- och VR-marknaden kan tiofaldigas på fem år

Finwire / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera