Annons

Techjätten Tencent köper hemlighetsfullt svenskt spelbolag: ”Betalar ett bra pris”

Sharkmobs grundare Martin Hultberg och vd Fredrik Rundqvist.
Sharkmobs grundare Martin Hultberg och vd Fredrik Rundqvist. Foto: Lars Brundin
Tencent gör ännu en investering på svensk mark. Nu köper det kinesiska teknikkonglomeratet upp den tystlåtna spelutvecklaren Sharkmob, med drygt 50 anställda i Malmö, för en hemlig summa.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den Malmö-baserade spelutvecklaren Sharkmob säljs till Tencent. Studion grundades så sent som 2016 av en hel rad veteraner som tidigare varit toppchefer på Massive Entertainment, ett av de största spelbolagen i Sverige.

”Sedan starten har vi haft bra kontakter med alla stora spelare inom industrin. Med Tencent så uppstod en väldigt bra personkemi, och vi hade samma syn på vad framtidens spel kommer vara” säger Sharkmobs vd Fredrik Rundqvist till Di Digital.

Några finansiella detaljer delges inte.

”Vi hade inte alls tänkt sälja bolaget bara efter ett par år. Men de låter oss behålla en stor självständighet, samtidigt som Tencent bidrar med enorma resurser och mycket kunskap. De vill att vi ska bygga en relation med egna kunder, och inte bara bli en del av en större koncern”, säger Fredrik Rundqvist, och poängterar att Sharkmob behåller sin nuvarande ledning efter uppköpet.

Var erbjudandet från Tencent helt enkelt för bra för att tacka nej till, rent pengamässigt?

”Det är klart att det är en väldigt bra affär för grundarna och de investerare som har varit med från början. Men försäljningen sker inte för att maximera köpeskillingen, då skulle det nog ha varit smartare att vänta några år och först släppa ett spel. Vi är övertygade om att Tencent är rätt partner för bolaget, samtidigt som de betalar ett bra pris”, säger Fredrik Rundqvist.

Sharkmob har ännu inte lanserat något spel på marknaden. Bolaget driver dock ett större projekt, men har varit förtegna med detaljer om innehållet. Det ska dock handla om ett onlinespel med actiontema som riktar sig till personer över 17 år. 

”Utvecklingen av spelet har gått förvånansvärt bra, och spelar så klart in i Tencents beslut att köpa oss. Däremot är vi tyvärr inte redo att ge fler detaljer eller en tidsplan just nu”, säger Fredrik Rundqvist.

Parallellt ska bolaget nu ingå flera nya projekt med Tencent, enligt ett uttalande. 

Det är klart att det är en väldigt bra affär för grundarna och investerarna.

Till bolagets grundare och tidigare huvudägare räknas Petter Mannerfelt, Martin Hultberg, Anders Holmquist, Rodrigo Cortes och Jenny Alstierna. Flera av dem var tidigare inblandade i Massive Entertainments storsatsning ”Tom Clancy’s The Division”, som blev en storsuccé över hela världen. 

Sharkmob har i hemlighet byggt upp sin verksamhet i Malmö.
Sharkmob har i hemlighet byggt upp sin verksamhet i Malmö.

Sharkmob har sedan starten rest 20 miljoner kronor i kapital från bland annat investmentbolaget LMK Forward och Anders Pettersson, tidigare ordförande för sängtillverkaren Hilding Anders. 

Bolaget har samtidigt vuxit till att sysselsätta cirka 60 personer i Malmö.

”Tencent vill satsa på att vi ska växa rejält i Malmö. Den talang som finns på plats i regionen värderar både vi och dem som en av Sharkmobs största styrkor. Vi ska fortsätta bygga på det och det är absolut inte aktuellt att flytta”, säger Fredrik Rundqvist.

Under 2018 gjorde Sharkmob en vinst om 6 Mkr, på en omsättning om knappt 45 Mkr. Intäkterna är förskottsbetalningar från ett hemligt förlag som ska ge ut det kommande spelet.

Tencent är ett av världens största företag och är noterat Hongkong-börsen. Bolaget är kanske mest känt för sin kommunikationsapp Wechat, en av de största i sitt slag i Kina, men har en bred portfölj av spel, sociala medier och annan online-underhållning. 

Teknikjätten är bland annat storägare i svenska Spotify, men har även investerat i andra nordiska spelutvecklare. 

Inför Paradox notering på Stockholmsbörsen 2016 köpte Tencent 5 procent av bolaget och samma år förvärvade man majoriteten av aktierna i den finska mobilspelssuccén Supercell för drygt 80 miljarder kronor.

I början av januari 2019 kunde Di Digital avslöja att Tencent gjort en investering på minst en halv miljard kronor i den Stockholmsbaserade spelutvecklaren Fatshark.

Läs mer: Tencent går in tungt i svenska spelsuccén Fatshark 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies