Hoppa till innehållet

Tech-agenten krattar för börsen – backas av Petter

Genom att matcha konsulter med svenska techbolag har Tingent på tre år nått en omsättning på 114 miljoner kronor. Nu krattar bolaget för en börsnotering och fyller på kassan från bland andra rapartisten Petter Askergren.

Rapartisten Petter Alexis Askergren och teamet bakom Tingents med marknadschefen Linn Nyberg och vd Mattias Blohm.
Rapartisten Petter Alexis Askergren och teamet bakom Tingents med marknadschefen Linn Nyberg och vd Mattias Blohm.Foto: Stina Stjernkvist (TT) och press.

Tingent, som grundades 2015 av entreprenörerna Mattias Blohm och Daniel Laurén, hjälper till att hyra ut frilansade konsulter till den svenska techsektorn. Bland bolagets uppdragsgivare finns i dagsläget välrenommerade startups som Klarna, Spotify, Mojang, Tink och Tobii.

”Vi såg att det hände mycket på leverantörssidan med fler och fler konsulter som blev frilansare, utan att någon hade tagit en ledande positionen som agent inom tech. Samtidigt började stora svenska techbolag som Spotify och Klarna att växa riktigt ordentligt”, säger medgrundaren Mattias Blohm om affärsidén.

Sedan starten har bolaget mer än fördubblat sin omsättning varje år och under 2017 uppgick intäkterna till knappt 114 miljoner kronor, med ett positivt resultat på 2 Mkr. 

I den takten ska det fortsätta enligt Mattias Blohm, som ger en prognos för 2018 års omsättning på mellan 180 och 200 Mkr.

Nu fyller Tingent på kassan med 6 Mkr från ett hundratal nya aktieägare. Rapartisten Petter Alexis Askergren och Mika Lepistö, affärspartner och varumärkesstrateg till fotbollstjärnan Zlatan Ibrahimovic, är två av de nya investerarna. 

Bolaget valde att genomföra rundan via en digital investeringsplattform för att fler skulle få ta del av kakan, menar Mattias Blohm.

”Hela vårt bolag handlar om att bygga nätverk och skapa relationer. Om vi nu då ska öppna upp aktieboken, så vill vi göra det så att personerna i vårt nätverk, det vill säga anställda, familj, konsulter och kunder, får möjlighet att äga en del av bolaget”, säger han.

Läs mer: Malmöbolaget Pangara växer i raketfart – har 600 frilansare 

Pengarna ska i första hand finansiera ytterligare tillväxt, främst genom investeringar i marknadsföring. Målet för Tingent är nu att inleda en internationell expansion och bolaget krattar dessutom för en börsnotering inom 12 till 24 månader.

”Vi har haft de här planerna från början, men vi ville bevisa att vår affärsidé höll först. När vi stängde 2017 tog vi ett beslut om målet att börsnotera oss", säger Mattias Blohm.

Efter nyemissionen kvarstår Mattias Blohm som största ägare med knappt en tredjedel av kapitalet. Tätt därefter på ägarlistan följer medgrundaren och affärsängeln Daniel Laurén.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera