Hoppa till innehållet

Techprofil vill bygga nya Oatly

Han var med och sålde Videoplaza för över en halv miljard under 2014. Sorosh Tavakolis nästa affär är vegansk ost. ”Ingen har riktigt försökt”‚ säger han om sitt nya bolag Noquo Foods.

Efter att ha sålt sitt Videoplaza, en plattform för videoannonser, för över en halv miljard kronor flyttade Sorosh Tavakoli hem till Stockholm. Här skulle han leta efter nästa grej efter sex år i London och New York.

Han investerade i solenergibolagen Bright Sunday och Trine. Snart vandrade tankarna till hållbar matproduktion. Han gick noggrant igenom flera olika metoder.

Det började med alger, som kunde ge näringsrik mat eller foder utan jordbruksbar mark eller särskilt mycket vatten. Men att producera fiskfoder visade sig för dyrt och som mänsklig mat smakade algerna för illa.

”Jag beställde hem en massa alger och insåg att jag inte kunde äta något av det. Det gick inte att krydda bort smaken heller”‚ säger Sorosh Tavakoli, som därmed gick vidare efter flera månaders förarbete.

Proteinskiftet blev en stor passion för mig.

Nästa råvara blev andmat, en proteinrik fröväxt som lever under vattenytan. Under 2018 undersökte han vad som skulle krävas för att kommersialisera produktionen. Så småningom insåg Videoplaza-grundaren att det skulle ta sju till tio år innan tiden var mogen.

Läs mer: Grundarna blir mångmiljonärer efter försäljningen av Videoplaza 

Men under hösten började Sorosh Tavakoli intressera sig för en annan form av icke-animaliskt protein: växtbaserad ost.

”Proteinskiftet blev en stor passion för mig. Konsumenter vill äta mer nyttigt och hållbart. Folk försöker äta mindre kött och mindre animaliska produkter. Den växtbaserade osten som finns är inte tillräckligt bra och säljer dåligt”, säger Sorosh Tavakoli.

Hans nya bolag, grundat ihop med bioteknikern Anja Leissner, heter Noquo Foods. De ska producera vegansk ost som ska kunna säljas till såväl restauranger och cateringverksamheter som direkt till konsumenter.

Anja Leissner har tidigare arbetat i labbmiljö hos företag som Skånemejerier och den börsnoterade specialfettstillverkaren AAK. Noquo Foods har nyligen öppnat ett eget laboratorium i Södertälje. Än så länge är de självfinansierade.

Lundabolaget Oatly, som har utmanat den traditionella mjölkindustrin med sin havremjölk, är en ”jättestor inspirationskälla”.

”Det är en ren produktutmaning”, säger Sorosh Tavakoli.

Vi hoppas kunna göra en ost för ostälskare.

”Vi har insett att det inte kommer att gå att använda oss av djur för att producera de här produkterna. Då är frågan: behöver vi ens mjölk för att göra ost? Det visar sig att ingen riktigt har försökt.”

Veganska oster är i dag ofta baserade på cashewnötter eller kokosfett. Noquo Foods utvecklar just nu en prototyp som inte bygger på några av dessa metoder. Sorosh Tavakoli inte beskriva processen närmare än så.

En del växtbaserade ostmakare letar något som liknas kasein, det långsamma proteinämnet som återfinns i animalisk mjölk. Kaseinet ger till exempel traditionella ostar sin unika konsistens.

Men inte heller den metoden är aktuell för Sorosh Tavakoli och Anja Leissners nya bolag.

”Jag tror man får hitta andra lösningar. Vi hoppas kunna göra en ost för ostälskare. Den ska tydligt vara en ost, men måste inte vara exakt som andra ostar. Det ska inte handla om att man inte ’märker’ att det inte är vanlig ost.”

Läs mer: Videoplaza-grundaren sadlar om igen: ”AI är nästa stora samhällsfråga”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera