Hoppa till innehållet

Techprofiler tar Google-stjärna till Stockholm

Alphabets ordförande Eric Schmidt kommer att tala på konferensen Brilliant Minds i Stockholm i början av juni.

"Vi vill skapa något litet och mer intimt för utvalda gäster", säger Natalia Brzezinski, vd för konferensen Brilliant Minds i Stockholm.
"Vi vill skapa något litet och mer intimt för utvalda gäster", säger Natalia Brzezinski, vd för konferensen Brilliant Minds i Stockholm.Foto: Jesper Frisk

I fjol gick den första upplagan av konferensen Brilliant Minds av stapeln i Stockholm, med Spotifys vd och grundare Daniel Ek samt entreprenören och Avicii-managern Ash Pournouri som initiativtagare. Tanken är att ge den svenska huvudstaden en årligt återkommande tillställning i skärningspunkten mellan digital teknik, kultur, musik och entreprenörskap, inspirerad av bland annat festivalen SXSW i Austin.

Eric Schmidt, styrelseordförande i Googles moderbolag Alphabet, talar på konferensen Brilliant Minds i Stockholm i sommar. Foto: Jesper Frisk.

Till årets konferens har man lyckats locka ett par rejäla affischnamn. Ett av dem är Eric Schmidt, tidigare vd för Google och numera ordförande för sökjättens moderbolag Alphabet. Han kommer delta under konferensen i ett samtal på scen tillsammans med Skype-grundaren Niklas Zennström. Det avslöjar Natalia Brzezinski, vd för Brilliant Minds, i en intervju med Di Digital.

“Det känns enormt häftigt. Både Eric och Niklas är aktiva i att försöka fostra nästa generation av entreprenörer. Jag tror det kommer bli väldigt intressant, kanske framförallt om utmaningarna som Europa har framöver”, säger Natalia Brzezinski.


Jimmy Wales, grundare av Wikipedia och Joanna Shields, internetminister i Storbritannien.

Ytterligare två av konferensens tunga namn är Joanna Shields, internetminister i Storbritannien och tidigare Europachef på Facebook samt Jimmy Wales, mest känd för att ha grundat onlineuppslagsverket Wikipedia. Båda kommer att ha egna talarpunkter på årets konferens.

“Eric Schmidt har varit med och byggt någonting som idag påverkar över två miljarder människor om dagen. Jag tror nästan alla skulle vilja se honom tala i ett intimt sammanhang”, säger Ash Pournouri, medgrundare av Brilliant Minds.

 Syftet med Brilliant Minds är att sätta Stockholm på kartan som ett centrum för kreativitet, entreprenörskap och digital teknik. Konferensen äger rum på Grand Hotel i Stockholm den 9 och 10 juni, då som en del av Symposium-veckan, samlingsnamnet för en rad olika arrangemang med teknisk- eller kulturell anknytning i Stockholm.

“Vi vill visa vad som finns här och skapa en naturlig mötesplats för inflytelserika människor. Dessutom vill vi att världen ska förstå den talang, de entreprenörer, den kreativitet och de andra tillgångar som finns här”, säger Ash Pournouri.

Vi vill visa vad som finns här och skapa en naturlig mötesplats för inflytelserika människor.

Kretsen bakom Brilliant Minds har knutit till sig flera tunga namn ur det svenska näringslivet som rådgivare, bland dem Marcus Wallenberg, Niklas Zennström och H&M:s vd Karl-Johan Persson. Draghjälp från dem har varit avgörande i att locka tongivande talare till Stockholm, säger Natalia Brzezinski.

“Nätverket har varit till stor hjälp för oss. Dessutom har Daniel (Ek) ett fantastiskt rykte i Silicon Valley, jag tror många i Sverige inte riktigt förstår hur högt aktad han är. Och Ash (Pournouri) är väldigt respekterad i musikvärlden”, säger hon.

Just Brilliant Minds-konferensen är enbart öppen för inbjudna, men den som är intresserad av att gå kan anmäla sitt intresse på sajten symposium.co. Antalet platser är begränsat till ungefär 300.

“Vi vill skapa något litet och mer intimt för utvalda gäster. Det är viktigt för att folk ska känna sig trygga och vara ärliga på scen. Med det sagt försöker vi vara ödmjuka och inte bara göra något för rika och berömda. Syftet är att lyfta fram nya talanger, duktiga människor och unga nytänkare”, säger Natalia Brzezinski.

Läs även: Symposium ska bli ett "Davos för tech-industrin"

Läs även: Är vi i en it-bubbla? Kanske, säger Niklas Zennström

Läs även: Di Digital på SXSW, läs alla våra artiklar här

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera