Hoppa till innehållet

Techprofilernas pillerlåda tecknar avtal med läkemedelsjätte

Det svenska techbolaget Pilloxa har bland andra Sophia Bendz och Susanna Campbell som investerare. Nu har den tyska läkemedelsjätten Bayer också fattat tycke för deras digitala pillerlåda.

Pilloxas vd och medgrundare Francesco Mazzotta samt bolagets digitala pillerbox och app.
Pilloxas vd och medgrundare Francesco Mazzotta samt bolagets digitala pillerbox och app.Foto: Press.

E-hälsobolaget Pilloxa har tagit fram en fysisk pillerlåda, utrustad med sensorer, som ska hjälpa patienter. Med hjälp av en app larmas patienten eller dennes anhöriga om medicinen inte tagits på rätt sätt.

Bolaget säkrade i fjol 5,6 miljoner kronor i finansiering från ett gäng välrenommerade investerare: Spotify-chefen Sophia Bendz, Ratos tidigare vd Susanna Campbell, techbolaget Serendipitys grundare Saeid Esmaeilzadeh och affärsängeln Eva Redhe.

Nu inleder Pilloxa ett samarbete med den tyska läkemedelsjätten Bayer. Ett flerårsavtal är signerat med koncernens skandinaviska del och innebär att Pilloxas resa till marknaden förenklas avsevärt.

”Vi kommer nu att starta kliniska studier av vår produkt tillsammans med Bayer och enklare kunna nå kliniker och patienter, både i Sverige och internationellt”, säger Francesco Mazzotta, vd och medgrundare.

Stockholmsbolaget grundades 2015 av Francesco Mazzotta, Per Nilsson och Helena Rönnqvist.

Pilloxa har tidigare genomfört pilotprojekt med olika bolag inom läkemedelsindustrin, men Bayer blir nu den första aktör som nästa steg och blir en strategisk partner.

”Det här en väldigt viktig milstolpe för Pilloxa. Nu kan vi expandera snabbt och skala upp projektet med hjälp av Bayers kompetens, muskler och distributionskanaler”, säger han.

Läs mer: Stjärninvesterare flockas runt digital pillerlåda

Kliniska prövningar genomförs i flera olika faser som involverar ett stigande antal försökspersoner. Målet i just det här fallet är att se om försökspersonerna får bättre effekt under sitt medicinintag när de får stöd av Pilloxas produkt.

Dessa studier av kommer till stor del att finansieras av Bayer.

”Vi ser stor potential i den här innovationen. För en utomstående kan det framstå som en enkel sak att ta sin medicin. I verkligheten är dålig följsamhet till läkemedelsbehandling ett av de stora medicinska problemen som sjukvården brottas med”, säger Ingalill Hyltander, affärsområdeschef på Bayer.

Varje år uppskattas 3 000 svenskar dö till följd av felaktig läkemedelsanvändning. Dessutom förlorar vården runt 20 miljarder kronor när patienter glömmer bort att ta sin medicin eller gör det vid fel tidpunkt.

”Genom att använda Pilloxa kan många, framför allt kroniskt sjuka, få en bättre vård. Vi ser också att produkten kan förbättra kvaliteten i uppföljningen av patienterna”, säger Ingalill Hyltander.

Pilloxa har en SaaS-baserad affärsmodell, vilket innebär att man tar betalt för sin mjukvara som en tjänst och får återkommande intäkter. Än så länge är dock omsättningen i bolaget blygsam. Målsättningen är att med hjälp av Bayer sätta den färdiga produkten på flera europeiska marknader under 2019.

Det kan också bli tal om att plocka in mer riskkapital, enligt Francesco Mazzotta.

”Vi hoppas kunna genomföra en större tillväxtrunda före sommaren”, säger han.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera