E-hälsobolaget Pilloxa har tagit fram en fysisk pillerlåda, utrustad med sensorer, som ska hjälpa patienter. Med hjälp av en app larmas patienten eller dennes anhöriga om medicinen inte tagits på rätt sätt.
Bolaget säkrade i fjol 5,6 miljoner kronor i finansiering från ett gäng välrenommerade investerare: Spotify-chefen Sophia Bendz, Ratos tidigare vd Susanna Campbell, techbolaget Serendipitys grundare Saeid Esmaeilzadeh och affärsängeln Eva Redhe.
Nu inleder Pilloxa ett samarbete med den tyska läkemedelsjätten Bayer. Ett flerårsavtal är signerat med koncernens skandinaviska del och innebär att Pilloxas resa till marknaden förenklas avsevärt.
”Vi kommer nu att starta kliniska studier av vår produkt tillsammans med Bayer och enklare kunna nå kliniker och patienter, både i Sverige och internationellt”, säger Francesco Mazzotta, vd och medgrundare.
Stockholmsbolaget grundades 2015 av Francesco Mazzotta, Per Nilsson och Helena Rönnqvist.
Pilloxa har tidigare genomfört pilotprojekt med olika bolag inom läkemedelsindustrin, men Bayer blir nu den första aktör som nästa steg och blir en strategisk partner.
”Det här en väldigt viktig milstolpe för Pilloxa. Nu kan vi expandera snabbt och skala upp projektet med hjälp av Bayers kompetens, muskler och distributionskanaler”, säger han.
Läs mer: Stjärninvesterare flockas runt digital pillerlåda
Kliniska prövningar genomförs i flera olika faser som involverar ett stigande antal försökspersoner. Målet i just det här fallet är att se om försökspersonerna får bättre effekt under sitt medicinintag när de får stöd av Pilloxas produkt.
Dessa studier av kommer till stor del att finansieras av Bayer.
”Vi ser stor potential i den här innovationen. För en utomstående kan det framstå som en enkel sak att ta sin medicin. I verkligheten är dålig följsamhet till läkemedelsbehandling ett av de stora medicinska problemen som sjukvården brottas med”, säger Ingalill Hyltander, affärsområdeschef på Bayer.
Varje år uppskattas 3 000 svenskar dö till följd av felaktig läkemedelsanvändning. Dessutom förlorar vården runt 20 miljarder kronor när patienter glömmer bort att ta sin medicin eller gör det vid fel tidpunkt.
”Genom att använda Pilloxa kan många, framför allt kroniskt sjuka, få en bättre vård. Vi ser också att produkten kan förbättra kvaliteten i uppföljningen av patienterna”, säger Ingalill Hyltander.
Pilloxa har en SaaS-baserad affärsmodell, vilket innebär att man tar betalt för sin mjukvara som en tjänst och får återkommande intäkter. Än så länge är dock omsättningen i bolaget blygsam. Målsättningen är att med hjälp av Bayer sätta den färdiga produkten på flera europeiska marknader under 2019.
Det kan också bli tal om att plocka in mer riskkapital, enligt Francesco Mazzotta.
”Vi hoppas kunna genomföra en större tillväxtrunda före sommaren”, säger han.