Annons

Techprofilernas utmanare når nya miljardmål

Hedvigs tre grundare, från vänster: John Ardelius, Lucas Carlsén och Fredrik Fors.
Hedvigs tre grundare, från vänster: John Ardelius, Lucas Carlsén och Fredrik Fors. Foto: Joey Abrait (Di).
Uppstickaren Hedvig har vunnit mark på försäkringsmarknaden under sitt första år. Nu ska bolaget ta in mer riskkapital för att lägga ved på tillväxtbrasan. ”Vårt slutgiltiga mål är att bli ett globalt bolag”, säger vd:n Lucas Carlsén.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Digitaliseringsvågen sköljer över de flesta marknader. Startupbolaget Hedvig vill utmana den konservativa försäkringsbranschen. Målet är att göra det enklare för konsumenterna att få ut sina pengar när olyckan väl är framme. 

Bolaget lanserade sin första produkt i maj 2018. Efter ett år på marknaden har bolaget försäkrat 7 568 svenskar. Värdet på försäkringarna uppgår till totalt 5,3 miljarder kronor, berättar vd:n och medgrundaren Lucas Carlsén i en intervju med Di Digital.

”Vi är nöjda och stolta. Det tog lite tid för oss att få det att lossna, men sedan har vi fördubblat volymen var tredje månad. Konsumenterna upplever att vi är genuina i vår vilja att hjälpa och göra gott. Därför kommer de till Hedvig. Vi lyser klart i en grå bransch som till stor del drivs av girighet”, säger han.

Precis som de digitala bolåneutmanarna Hypoteket och Stabelo har dock Hedvig bara tagit marginella andelar av den totala marknaden. Vid utgången av 2018 hade nämligen över 3,3 miljoner lägenhetsinnehavare tecknat en hemförsäkring i Sverige, enligt branschorganisationen Svensk Försäkring.

Läs mer: Klarna-grundaren går in i heta startupbolaget Hedvig 

Lucas Carlsén uppger att 38 procent av Hedvigs kunder hittills har kommit från andra försäkringsbolag. Utmanarens erbjudande sticker ut på marknaden, eftersom kunden inte har någon bindningstid.

”Försäkringsbolagen märker av floden av kunderna som går till oss. De använder alla trick i boken för att sätta stopp för det flödet. Det handlar om moraliskt förkastliga metoder, som att skicka bluffakturor för att lura folk att fortsätta betala trots att de avslutat sina försäkringar”, säger han.

Med hjälp av artificiell intelligens, AI, kapar Hedvig många av stegen i processen. Genom Hedvigs app spelar konsumenten in ett röstmeddelande om vad som hänt och anmäler skadan, sedan analyseras innehållet av bolaget som avgör om ersättning ska utgå. Ofta betalas pengarna ut på några minuter i enklare ärenden, enligt Lucas Carlsén.

Hedvig tar en fast avgift om 20 procent av försäkringspremien, det vill säga konsumentens månadsinbetalning, som ersättning för sina tjänster. Däremot vill Hedvig inte berätta hur stora intäkter de hittills dragit in. Fjolårets bokslut är ännu inte offentliggjort hos Bolagsverket. 

”Serviceavgiften ska täcka våra kostnader för skadehantering och marknadsföring, och den är tillräcklig för att Hedvig ska kunna göra en vinst tids nog. Vår affärsmodell har säkerställt att vi aldrig kan tjäna mer pengar genom att betala ut mindre till våra medlemmar”, säger Lucas Carlsén.

Läs mer: Karl-Johan Persson investerar i Hedvig 

Överskottet i Hedvigs skadepool, det vill säga pengar som inte behöver betalas ut i ersättning, skänks till välgörande ändamål.

”Försäkringsbranschen är en av de mest lönsamma som finns, bolagen har i snitt en vinstmarginal på 23 procent. Att vi har begränsat vår egen vinst känns helt okej. Vi är ett techbolag som genom automatisering kan hålla låga priser och på sikt ändå få affären att gå ihop”, säger han.

Hedvig försäkrar inte kunderna på egen hand. I stället har man ett samarbete med den tyska försäkringsjätten HDI Global Specialty, som tidigare hette Inter Hannover, med en balansräkning på 600 miljarder kronor. De kompenseras av Hedvig med en riskpremie.

Försäkringsutmanaren har också en rad prominenta investerare i ryggen. Bolaget har hittills tagit in 35 Mkr i riskkapital från bland andra Sophia Bendz, Sven Hagströmer, Nicklas Storåkers, Karl-Johan Persson och Victor Jacobsson.

Läs mer: Hedvig tar in 30 miljoner – backas av Uber-investerare 

Enligt uppgifter till Di Digital är Hedvig just nu i full färd med att ta in ännu mer pengar på riskkapitalmarknaden. Det bekräftas av vd:n Lucas Carlsén.

”Vi kommer stänga en ny kapitalrunda under året. Vårt slutgiltiga mål är att bli ett globalt bolag, eftersom det problem vi löser finns över hela världen. Det kommer att kräva mycket kapital och intresset är stort.”

I produktportföljen finns än så länge hemförsäkringar för bostadsrätter och hyreslägenheter, samt specialförsäkringar för dyrare föremål. Men fler erbjudanden kan lanseras under året, till exempel försäkringar för villaägare, och Hedvig blickar mot en internationell expansion.

Under våren har Hedvig med sina 26 anställda dessutom flyttat från stiftelsen Norrskens lokaler till ett eget kontor på Östermalm i Stockholm.

Hedvig har växt snabbt under året och flyttade nyligen ut från Niklas Adalberths stiftelse Norrsken.
Hedvig har växt snabbt under året och flyttade nyligen ut från Niklas Adalberths stiftelse Norrsken. Foto: Joey Abrait
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer