Annons

Techstjärnan går in i svensk eltaxitjänst

Carl Pei, en av grundarna av smartphonetillverkaren Oneplus, investerar i eltaxibolaget Bzzt.
Carl Pei, en av grundarna av smartphonetillverkaren Oneplus, investerar i eltaxibolaget Bzzt. Foto: Di
Elpodd-bolaget Bzzt lägger i nästa växel och tar in nya miljoner. Nu satsar bolaget på fler städer i Europa och bland investerarna finns Oneplus-grundaren Carl Pei.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Eltaxibolaget Bzzt fyller på kassan och tar in 16 miljoner kronor för att fortsätta växa. Ledande investerare är indiska industrikoncernen SAR, som bland annat tillverkar batterier.

”Det är sjukt spännande. SAR är en kraftfull firma på 4 000 anställda och de är Indiens tredje största batteritillverkare. De har ett strategiskt intresse i det vi gör. Vi är väldigt glada över det här”, säger Sven Wolf, vd på Bzzt.

Förutom SAR går fler affärsänglar nu in i bolaget. På investerarlistan finns namn som Anna Stenberg, grundare av Women Executive Search, Wes, och SvD-redaktören och livsstilsprofilen Hugo Rehnberg. 

Men det kanske mest kända namnet är Carl Pei, medgrundaren av mobiluppstickaren Oneplus, som nu gör sin första kända investering i ett onoterat bolag.

Oneplus hade en försäljning på 12,5 miljarder kronor under 2017.

Läs mer: Svenskens mobilfenomen tar strid mot Apple – nu flyttar han till USA 

Just nu har Bzzt 60 elpoddar på gatorna i Stockholm, med målet på 100 innan året är slut enligt Sven Wolf.

Nyligen stod det klart att bolaget fick ett projektstöd på 7,5 Mkr från Energimyndigheten för att utveckla sin teknik och expandera utomlands.

Investeringen på 16 Mkr är en del av en pågående större runda på 32 Mkr. Kapitalanskaffningen sker i ett läge när bolaget tittar på att lansera i en europeisk stad. 

Vilken stad det blir är inte bestämt ännu. Ambitionen är att se hur bolaget kan expandera till andra affärsområden än eltaxitjänsten och även till andra delar av världen, berättar Sven Wolf.

”Vi ser att det i Asien finns ett stort behov av den typen av tjänst som vi tillhandahåller. Då kanske framför allt den mjukvara vi utvecklar där vi optimerar elektriska fordonsflottor, det är själva tech-komponenten i det vi gör”, säger han.

”I Asien tror vi att affären är mer en mjukvara som tjänst, snarare än att vi driver flottorna.”

Läs mer: Eltaxin Bzzt laddar för expansion: ”Måste ha större flotta” 

I och med investeringen landar bolagets värdering på 104 Mkr. Kapitaltillskottet på 16 Mkr ska användas för att växa i Stockholm, där bolaget vill öka kundvolymen. Dessutom tittar Bzzt på att ta fram nya tjänster, bland annat inom transporter.

”Vi är ganska tungt uppvaktade av många olika företag som vill distribuera sina produkter, framför allt e-handelsprodukter, inom en timme. Då handlar det om små försändelser vi tar med oss samtidigt som vi kör folk”, säger Sven Wolf.

2018 summeras med en omsättning på 6,6 Mkr och ett minusresultat på 14 Mkr. 2017 omsatte Bzzt 2,1 Mkr och hade ett minusresultat på 9,8 Mkr. 

Under maj månad i år nådde bolaget sin första månad där man har ett positivt täckningsbidrag för hela månaden. Det innebär att att ju fler poddar bolaget rullar ut, desto lönsammare blir det, berättar Sven Wolf.

”Det är en stabil efterfrågan och vi har blivit effektivare. Sedan har reklamytorna genererat mer intäkter. Det här är en milstolpe för oss, vi har jobbat med det här i två år.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies