Hoppa till innehållet

Techstjärnans uppdrag: Digitalisera USA åt Obama

Serientreprenören Kyla Fullenwider gick från en småskalig startupvärld till att hjälpa amerikanska myndigheter med sitt digitaliseringsarbete. ”Man kan nå fem miljoner användare när man släpper en app för en myndighet”, säger hon.

Kyla Fullenwider har arbetat med att digitalisera USA:s myndigheter. Nu besöker hon #googleopenmic i Almedalen.
Kyla Fullenwider har arbetat med att digitalisera USA:s myndigheter. Nu besöker hon #googleopenmic i Almedalen.Foto: Jesper Frisk.

Kyla Fullenwider startade sitt första bolag som 19-åring. Efter flera år i startupvärlden sökte hon sig till Obama-administrationens ettåriga innovationsprogram. Genom det har hon och cirka 100 andra techentreprenörer skapat nya digitala lösningar tillsammans med USA:s myndigheter.

”De myndigheter som ville ha vår hjälp fick vi försöka få tänka entreprenöriellt. Hur skulle Apple lösa det här problemet?” säger Kyla Fullenwider när Di Digital träffar henne i Almedalen. 

Hon har flugit in från Washington DC för att prata på #GoogleOpenMic som Di Digital och Doberman modererar på onsdagen. 

Obama insåg att techinnovation inte längre var något som var trevligt att ha utan ett absolut måste.

För fem år sedan, när Obama-administrationen startade innovationsprogrammet Presidential Innovation Fellows, hade ett tydligt digitaliseringsarbete blivit en nödvändighet, säger hon.

”Det finns många historier om varför president Barack Obama drog igång det här men en förklaring är att han insåg att techinnovation inte längre var något som var trevligt att ha utan ett absolut måste”, säger Kyla Fullenwider. 

Mest har kanske programmets deltagare gjort sig kända för att att ha räddat Obamacares healthcare.gov-portal som kraschlandade när den lanserades 2013.

De första åren var de flesta inom programmet entreprenörer med en djup kunskap om tekniken i sig. När Kyla Fullenwider klev in några år senare var teamet uppdelat mellan utvecklare, designers och entreprenörer med mer generella kunskaper.

”Tanken var att locka till sig gräddan av startupscenen och det lyckades de med.”

Deltagarna var inte i nivå med Mark Zuckerberg eller Daniel Ek men fortfarande lyckade techentreprenörer med ett eller ett par bolag bakom sig. Själv har hon bland annat grundat bolaget Imperative, som hjälper personer att uppfylla sin potential.

Tanken var att locka till sig gräddan av startupscenen och det lyckades de med.

Men hur lyckades man övertala entreprenörer inom techvärlden att börja jobba med myndigheter?

”Det finns fortfarande vissa myndigheter som fungerar som de gjorde på 1900-talet. Att få använda sin kunskap att hjälpa till att förändra en myndighet som når så många i samhället är otroligt lockande. Om man som startup når 10 000 användare vid en applansering, når man snarare fem miljoner när man släpper en app för en myndighet.”

När Barack Obama besökte techfestivalen SXSW i fjol talade han särskilt om samarbetet mellan techentreprenörer och offentlig verksamhet.

 ”Om vi kunde samla den privata sektorn och använda teknik, big data och sociala medier, så är det inget problem i världen vi inte skulle kunna lösa tillsammans”, sade Barack Obama från scenen då.

Läs även: Obama till entreprenörerna: ”Ta er i kragen och engagera er” 

Den tidigare presidenten menade allvar med programmet ”Presidential Innovation Fellows”. Som sin sista handling såg presidenten till att programmets framtid säkrades i en ny lag.

”Det här är ett av hans arv till vår nation”, säger Kyla Fullenwider.

Foto: Jesper Frisk

Kyla Fullenwider är på plats i Almedalen för #googleopenmic. Foto: Jesper Frisk.

Hon tror att många länder skulle gynnas av ett liknande program och nämner Italien som ett sånt exempel.

Nyligen tog Diego Piacentini, med 13 års erfarenhet av att ha arbetat på Apple och ännu längre tid på Amazon, på sig rollen att digitalisera den offentliga verksamheten i Italien. På uppdrag av Italiens statsminister Matteo Renzi ska han samla techpersoner från näringslivet och startupscenen för att på ett liknande sätt som i USA försöka förändra hur myndigheterna arbetar. 

Men Kyla Fullenwider har en större förhoppning till att Sverige skulle kunna ta på sig ledartröjan i en sådan digital förändring.

”Jag ser inte varför Sverige och andra inte länder skulle kunna göra något liknande. Man måste inte kopiera USA:s utan här skulle man kunna göra det på ett sätt som passade det svenska sättet”, säger hon. 

Precis som många av Kyla Fullenwiders arbetskamrater på innovationsprogrammet kände hon sig inte sugen att gå tillbaka till startupscenen efter att hon avslutat sitt år. Många av hennes kollegor tog nyskapade roller på myndigheterna de hade hjälpt, för att fortsätta innovationsarbetet. Hon själv fick jobbet som chief innovation officer på US Census Bureau, liknande statistiska centralbyrån i Sverige.

Ångrar du att du lämnade startup-världen? 

”Aldrig. Nu kan jag göra skillnad i mycket större skala.” 

Se Kyla Fullenwider på #GoogleOpenMic på onsdag klockan 10:30 på Hästgatan 1 i Almedalen.

Läs även: Så hittar du Di Digital i Almedalen

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera