Hoppa till innehållet

#teknisktfel: Branschen måste rannsaka sig själv – eller förlora kompetens

”Företagen går miste om en enorm kompetens både hos kvinnor och yngre om gammalmodiga sätt och dåliga arbetsmiljöer lever kvar”, säger Sara Jonasson som är en av organisatörerna bakom #teknisktfel.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Över 1 000 kvinnor i teknikbranschen har skrivit under ett upprop mot sexuella trakasserier i branschen som publicerades av Dagens Nyheter under söndagen. I uppropet framkommer vittnesmål om en sexistisk kultur och övergrepp som har drabbat kvinnor som jobbar på teknikbolag

Uppropet med namnet #teknisktfel följer på en rad uppmärksammade upprop från kvinnor i olika branscher, däribland #tystnadtagning för skådespelare och #medvilkenrätt för jurister.

Läs mer: Kvinnor i teknikbranschen i upprop mot sexuella trakasserier

Vid publiceringen under söndagen hade #teknisktfel samlat 1 139 underskrifter. Vid lunchtid på måndagen hade siffran vuxit till omkring 1 500, enligt Sara Jonasson, som är en av organisatörerna.

”Medlemmar och berättelser strömmade in. Uppropet spred sig extremt fort när det sattes igång. Och det visar ju att det finns ett stort behov att ta ställning”, säger Sara Jonasson till Di Digital.

Kommentar: "Efter #teknisktfel kan ingen arbetsgivare säga att de inget visste"

Hon har jobbat 16 år på ett större it-bolag i olika roller, bland annat som chef, men är i dag egenföretagande konsult med fokus på jämställdhets- och inkluderingsfrågor.

Hon tror att många kvinnor i it-branschen i olika grader har upplevelser som faller under #Metoo och att det är bra att frågan nu uppmärksammas. Samtidigt efterfrågar hon att fler företag på allvar ska ta itu med problemen.

”Jag hoppas verkligen att det leder till att ledningsgrupper, befattningshavare och branschen i stort rannsakar sig själva och sina bolag och sin verksamhet och öppnar upp en dialog kring de här frågorna.”

En konkret sak som bolagen kan göra är att utbilda sina anställda i frågorna, menar hon.

”Dessutom kan man se till branschen i stort. Vad finns det för förebilder i  bolagen? Hur är jargongen? Är arbetsmiljöerna trygga och välkomnas olika åsikter? Vad finns det för förväntningar på de anställda att ha både ett arbetsliv och ett privatliv som fungerar? Hur premieras de anställda?”, säger Sara Jonasson.

”Det är inte bara en rättvisefråga, det finns så många fördelar med att skapa jämställda organisationer. Tar bolagen det på allvar så blir de mer innovativa, kundnöjdheten ökar och medarbetarengagemanget ökar, lönsamheten likaså.”

Dessutom ser Sara Jonasson mer jämställdhet som ett sätt att få fler att vilja jobba inom it-branschen.

”It och tech är en fantastisk bransch som är superkul att jobba inom. Det finns en hög nivå av innovation, bra löner, förmåner och utvecklingsmöjligheter”, säger hon och fortsätter:

”Företagen går miste om en enorm kompetens både hos kvinnor och yngre om gammalmodiga sätt och dåliga arbetsmiljöer lever kvar.”

Läs mer: Nio av tio techinvesteringar går (fortfarande) till män

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera