Hoppa till innehållet

Tele 2 översätter arabiska på telefon i realtid

Tele 2 vill hjälpa flyktingar genom att översätta mobilsamtal i realtid. Tillsammans med Microsoft har man utvecklat en tjänst för att prata med varandra i telefon på två olika språk.

Harry Shum, chef för teknik och utveckling på Microsoft, presenterar Lars Torstensson, chef för strategi och ny tillväxt på Tele 2, som precis har kommit upp på scenen.
Harry Shum, chef för teknik och utveckling på Microsoft, presenterar Lars Torstensson, chef för strategi och ny tillväxt på Tele 2, som precis har kommit upp på scenen.Foto: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital/San Francisco) ”Super, je suis en fait avec quelques amis”, säger översättarrösten i svensken Lars Torstenssons mobil, chef för strategi och ny tillväxt på Tele 2.

Han står på scen i en av salarna på Microsofts utvecklarkonferens Build, som ägde rum i veckan, och pratar i telefon på engelska med fransmannen Olivier Fontana, chef för Microsoft Translator.

Tele 2 har använt Microsofts api för översättning, som släpptes i en uppdaterad version under Build med stöd för realtid. Tjänsten Tele 2 har tagit fram översätter telefonsamtal, både i fasta telefoner och alla typer av mobiltelefoner.

Överlag handlade mycket på Build om artificiell intelligens och kognitiva tjänster. Microsoft har bland annat släppt api:er för utvecklare inom syn, tal, språk och sök.

Numera finns översättnings-api:et på åtta språk - engelska, franska, tyska, italienska, portugisiska, spanska, mandarin och arabiska. Microsoft självt har än så länge installerat översättning i Skype för datorer.

”Vi hittade en gemensam utmaning med Microsoft att ta översättningstekniken till massorna”, säger Lars Torstensson på scenen.

I sommar hoppas han att tekniken ska kunna användas av flyktingar och förhoppningsvis förbättra situationen för några av dem.

”Det är många på flykt i Europa i dag och en stor utmaning är att hitta tolkar. Vi vill brygga det gapet och hjälpa organisationer att kommunicera, säger Lars Torstensson.

I en intervju efteråt säger han att det ännu är tidigt i utvecklingen. Det var i september förra året som Tele 2 fick tillgång till api:et för översättning.

Lars Torstensson kan se ett samarbete med Migrationsverket framför sig, och i så fall skulle det vara pro bono. Annars är tanken att ta betalt för översättningstjänsten, som är tänkt att användas till exempel i kundtjänst. Ett annat skulle kunna vara Comviqs kunder, som många av dem inte har svenska som första språk.

“Ju mer vi tänker på det desto fler användningsområden”, menar Lars Torstensson.

Det är ingen exakt vetenskap.

Han ringer Olivier Fontana igen under den efterföljande intervjun och det blir lite fel i översättningen.

”Det är ingen exakt vetenskap, men kan vara väldigt användbart”, säger Olivier Fontana.

Microsoft har jobbat i tio år med att känna igen talade språk. Allt eftersom mer data samlas in får språken som översätts fler nyanser. Microsoft har också tagit fram något man kallar “true text”, som gör att onödiga fyllnadsord tas bort i översättningen.

“En del frågar om vi inte kommer att lära oss färre språk om det finns översättning. Men det är tvärtom. Det gör istället att vi hör det andra språket och lär oss”, säger Olivier Fontana.

Läs också: Botar i fokus på Microsofts utvecklarfest

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera