Hoppa till innehållet

Telejätten säljer hennes smarta larm

Oron för stulna väskor, barnvagnar och andra ägodelar fick Elin Elkehag att utforma en affärsidé. Nu finns hennes portabla rörelse-alarm i 53 länder, och i veckan tog teleoperatörsjätten AT&T in produkten.

Elin Elkehag är grundare av Stilla.
Elin Elkehag är grundare av Stilla.Foto: Press

När Elin Elkehag 2014 flyttade till San Francisco var tanken att hon skulle jobba som strategichef för en inkubator med fokus på sakernas internet och kroppsnära teknik.

”Jag blev sedan inspirerad att lära mig mer om tekniken bakom eftersom alla bolag hade någon form av hårdvarukomponent”, berättar Elin Elkehag.

Läs mer: Portabla larm söker ytterligare miljoner 

Under en afterwork lärde hon sig att programmera Arduino-brädor, en typ av minidator med sensorer på som man kan testutveckla olika tekniska idéer och koncept med. Då hon av misstag aktiverade och tappade en bräda började den blinka när den hamnade på en datorväska under bordet.

”Plötsligt fick jag idén att skapa ett portabelt rörelselarm som kunde lösa problemet med att jag oroade mig för mina ägodelar när jag hade uppmärksamhet åt något annat håll.”

Via 27 prototyper gjorda av färg och lera vid mamma Kerstins köksbord i Linköping, och hårt arbete, tog Elin Elkehag idén från en dröm till en patenterad hårdvaruprodukt på 100 dagar.

Stilla Motion lanserades på crowdfundingplattformen Indiegogo i september 2016.

”Vi nådde vårt säljmål på tio timmar och fick betalande kunder i 53 länder.”

Den största fördelen, enligt Elin Elkehag, är den inbyggda rörelsesensorn och den smarta algoritmen som gör att du kan få ett alarm direkt om någon tar din väska.

”Du kan även ställa in känsligheten på sensorn via appen så att du kan ha väskan på ett tåg exempelvis utan att få falskt alarm. Vi testade på X2000 från Stockholm till Malmö tidigare i våras och det fungerade perfekt. Den klarade av att korrigera för svängningarna i tåget men larmet gick om någon lyfte upp väskan eller försökte att ta den på tåghyllan.”

Nu har Elin Elkehag placerat sig på AT&T:s radar. Teleoperatörens flaggskeppsbutiker i San Francisco, Boston och Chicago har i veckan börjat sälja hennes produkt.

Läs mer: Svenska Stilla sluter avtal med AT&T

”De testar alla sina produkter själva innan de tillåter någon produkt att komma in i deras butiker så det här en kvalitetsstämpel och ett gott betyg på att det är en bra och uppskattad produkt.”

Det gick snabbt från första möte till affär; Elin Elkehag hade ett muntligt ja redan efter tio dagar.

”Fokus just nu är att få folk att inse att Stilla Motion är perfekt som julklapp. Långsiktigt är planen att ta fram fler smarta och användarvänliga produkter som löser riktiga problem.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera