Hoppa till innehållet

Teleoperatören dubblar omsättningen

Telness – som utmanar telejättarna med en molnbaserad tjänst – spår dubblad omsättning i år. Startupbolaget utmärker sig genom att ha absolut jämställdhet i så väl styrelsen, ledningsgruppen som bland de tekniska utvecklarna. 

Martina Klingvall, vd och grundare på Telness.
Martina Klingvall, vd och grundare på Telness.
Martina Klingvall, vd och grundare på Telness.
Martina Klingvall, vd och grundare på Telness.Foto: Press

”Vi har ansträngt oss för att ha lika många män som kvinnor i alla grupper inom bolaget”, säger Martina Klingvall, vd och grundare på Telness.

Sedan starten 2016 har Telness seglat upp som en intressant utmanare på telekommarknaden. Bolaget har byggt en molntjänst genom att hyra kapacitet från Telia och kombinera det med egen mjukvara. På så sätt kan man erbjuda enkla mobilabonnemang och växeltjänster riktade till små och medelstora bolag, utan bildningstid.

Till skillnad från andra ”virtuella operatörer” som Halebop, Hallon, Comviq och Vimla ägs man inte av ett stort telekombolag. Ett kvitto på att Telness lyckats få genomslag ändå är att Elgiganten sedan någon vecka erbjuder deras tjänster på samtliga sina varuhus och på nätet.

”Vi är den första och enda självständiga operatör vars tjänster säljs via Elgiganten”, säger vd Martina Klingvall, som tidigare jobbade med försäljning mot små och medelstora bolag på Telenor.

Telness utmärker sig även genom att – vid sidan av sin operatörsverksamhet – även sälja sin sälja sin egen mjukvara som en prenumerationstjänst till andra internationella teleoperatörer.

”Vi har lagt mycket kraft på att utveckla en mjukvaruplattform som automatiserar hela kundresan. För oss innebär det att endast två av våra knappt 30 medarbetare behöver jobba med support”, säger Klingvall.

Hur går försäljningen av er mjukvara?

”Den är lanserad och vi har approcherat ett antal större operatörer utanför Sverige. Intresset är stort. Många operatörer inser att de måste byta ut sina legacy-system med fysiska servrar och växlar. Sånt kräver ju en mängd manuella moment, vilket binder personal.”

Många investerare tycks tro på strategin. Sedan starten har Telness tagit in 50 miljoner kronor i riskkapital från bland andra Ownit-grundarna Stefan Tengvall och Johan Ekberg, samt Andreas Bernström, grundare bakom telekombolaget Sinch och styrelseordförande i Mathem och Pleo.

Under 2019 fyrfaldigades omsättningen till 7,7 miljoner kronor. Samtidigt ökade förlusterna med knappt två miljoner till totalt 8 Mkr. 

”Vi går mot en dubblad omsättning i år”, säger vd:n.

När går ni med vinst?

”Det dröjer nog ett antal år. Det är våra satsningar på plattformen som kostar på och vi vill fortsatt utveckla och investera i den framåt för kundernas skull.”

Det senaste året har Telness dubblat antalet medarbetare till knappt 30 personer. I år har man bland annat rekryterat Tele2-veteranen Emil Yliperttula till rollen som säljchef och Simon Hemph, som jobbat på Prisjakt och Pricerunner, till marknads- och tillväxtchef.

Samtidigt har man lyckats bibehålla jämställdheten. Telness består av 15 män och 14 kvinnor - och könsfördelningen är 50/50 i styrelsen, ledningsgruppen, såväl som bland de tekniska utvecklarna (se faktaruta). 

”Vi har haft en aktiv princip om att vi vill ha ett jämlikt företag. Det innebär att vi ibland måste ha en kille eller en tjej som nästa rekrytering på vissa poster. Det har varit utmanande att hitta kvinnliga utvecklare, de är ju färre, men de finns där ute! Man får hitta sätt attrahera dem och då är en jämställd företagskultur viktig”, säger vd:n.

Fyra av Telness chefer: Jonas  Cedenwing, CTO, Carl Sahlin, CFO, Malin  Holsner, CSO, och Martina Klingvall, vd.
Fyra av Telness chefer: Jonas Cedenwing, CTO, Carl Sahlin, CFO, Malin Holsner, CSO, och Martina Klingvall, vd.

Varför är detta så högt prioriterat hos er?

”Vi behöver olika perspektiv om vi ska få en bra feedbackkultur. Och då är det viktigt att ingen känner sig udda. Det gäller även inom bolagets olika grupper. Det kan bli ett problem om exempelvis utvecklarna är övervägande killar. Vi vill ha en företagskultur, inte flera subkulturer.”

Vem – kvinna eller man – skulle du göra ett undantag för och rekrytera direkt?

”Just nu skulle en riktig drömrekrytering vara någon väldigt kompetent med ett känt namn internationellt, typ John Legere som tidigare var vd för T-Mobile i USA. Han verkar vara totalt galen, sjukt smart, en inspirerande ledare och skulle såklart ha ovärderliga kontakter och erfarenheter på den internationella telekommarknaden.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera