Hoppa till innehållet

Telia börjar sälja svenskens kinesiska smartphone-succé

Svensken Carl Peis kinesiska mobiluppstickare Oneplus omsatte över 2,5 miljarder kronor under sitt första verksamhetsår. Nu börjar Telia som första operatör sälja bolagets telefon Oneplus 5T i Sverige. 

Carl Pei är mannen bakom det kinesiska mobilfenomenet Oneplus
Carl Pei är mannen bakom det kinesiska mobilfenomenet OneplusFoto: Jonas Eng

För sju år sedan hoppade den svensk-kinesiske entreprenören Carl Pei av Handelshögskolan för att flytta till sina föräldrars hemland och pröva lyckan. Efter en tid på kinesiska telefontillverkaren Oppo beslöt sig han och kollegan Pete Lau för att starta ett mobiltelefonbolag ihop.

Resultatet blev mobiltillverkaren Oneplus, som tog landet med storm när bolagets första mobil Oneplus One släpptes till försäljning under våren 2014.

Telefonen hyllades för sin kombination av smakfull design och lågt pris – en Oneplus One kostade vid lanseringen 300 dollar utan abonnemang, nära nog hälften av vad andra tillverkare då ville ha för motsvarande modeller. Nio månader senare hade Oneplus sålt över 1,5 miljoner telefoner och redovisade en omsättning på över 300 miljoner dollar, motsvarande över 2,5 miljarder kronor, för sitt första verksamhetsår. 

Carl Pei och Pete Lau blev snabbt omslagspojkar för en ny generation asiatiska mobiltillverkare, med ambition att utmana de amerikanska teknikjättarna på såväl form och funktion som pris.

“På 80-talet var Apple den rebelliska uppstickaren. 20 år senare var det Google. I dag finns inga underdogs i mobilvärlden längre, bara stora corporations”, sa Carl Pei när Di Digital träffade honom under en blixtvisit i Sverige i slutet av 2015.

Läs artikeln: Han är svensken bakom mobilfenomenet Oneplus 

Trots framgångarna är Carl Pei en doldis på den svenska techscenen. En viktig orsak är givetvis att han numera bor i Shenzhen, strax norr om Hongkong. Men kopplingarna till Sverige är djupa: Han kom till Sverige redan som sexåring, är uppvuxen här och hans föräldrar är professorer vid Karolinska institutet i Stockholm.

Tidigare har Oneplus telefoner inte gått att köpa från några av de svenska operatörerna. Men nu står det klart att Telia och dess dotterbolag Halebop ska börja sälja modellen 5T i Sverige, med start redan i mars. 

Samarbetet offentliggjordes på MWC (Mobile World Congress) i Barcelona under tisdagen. Telia beskriver Oneplus 5T som en telefon med ”hög prestanda, stort lagringsutrymme och en bra kamera till ett attraktivt pris”.

Mobiloperatören nämner även att Oneplus 5T korades till årets Androidtelefon 2017 av tidningen Swedroids läsare – men vann också priset årets telefon av tidningens redaktion. 

”Vi vet att det är en efterlängtad mobil, våra kunder hör av sig dagligen och undrar när vi ska ta in deras produkter. Det finns otroligt många fans där ute, det känns härligt att kunna göra dem glada”, säger Regina Donato Dahlström, ansvarig för Telia och Halebops konsumenttjänster.

Någon spikrak succé är det dock inte tal om för Oneplus. Tidigare i år rapporterade bland annat The Verge att 40 000 av Oneplus kunder hade drabbats av en säkerhetsattack där kontouppgifter stals. Bolaget tvingades då stänga ner sin e-handel under en tid.

”Vi känner till händelsen och ser allvarligt på den. Men vi har fått garantier om att bolaget har åtgärdat problemet. Vidare gällde det Oneplus e-handelsbutik, inte själva telefonen. Köper man telefonen genom Telia använder man inte deras e-handelsbutik”, säger Regina Donato Dahlström.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera