Hoppa till innehållet

Telia går in i Soundtrack Your Brand

Spotify-kusinen Soundtrack Your Brand tar in 88,6 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda. Bland de nya delägarna märks operatörsjätten Teliasonera.

Ola Sars och Andreas Liffgarden är männen bakom Soundtrack Your Brand.
Ola Sars och Andreas Liffgarden är männen bakom Soundtrack Your Brand.Foto: Oskar Omne

Soundtrack Your Brand, som säljer en lösning för strömmad musik till företagskunder, får en ny delägare i teleoperatören Teliasonera. Tillsammans med riskkapitalbolagen Creandum, Northzone och Wellington Partners samt amerikanska Play Network satsar Telia totalt 10,9 miljoner dollar, motsvarande 88,6 miljoner kronor, i bolaget.

“Företagsmarknaden för musik ligger fem, tio år efter konsumentmarknaden. Många kör fortfarande med cd-skivor. Vi har haft turen att hitta en marknad som inte har digitaliserats än”, säger Ola Sars, vd och medgrundare på Soundtrack your brand.

Vi har haft turen att hitta en marknad som inte har digitaliserats än.

De nya pengarna ska användas för expansion till fler länder. Först på tur står norden och därefter USA. Samarbetet med Telia förväntas öppna dörrar till de företag som redan har en relation med operatören.

Bland kunderna på hemmaplan finns bolag som McDonalds, Starbucks, Lindex och Elite Hotels.

“Väldigt många internationella varumärken har sin hemvist i USA så det är naturligt för oss att börja där”, säger Ola Sars.

Soundtrack Your Brands affärsmodell är enkel: mindre företag betalar 350 kronor per månad och försäljningsställe för tjänsten, större företag betalar 750 kronor per månad och försäljningsställe. Bolaget betalar en licenskostnad tillbaka till Spotify och behåller sedan mellanskillnaden.

“Givet de planer vi har kan vi nå break-even vid 20 till 30 000 butiker. Men det handlar som alltid om vad man prioriterar. Vi tror att vi kan bli världsdominerande på det här området”, säger Andreas Liffgarden, styrelseordförande och medgrundare. 

Svenska Spotify är en delägare i Soundtrack Your Brand och just nu bolagets enda leverantör av musik. Men Ola Sars och Andreas Liffgarden utesluter inte samarbeten med flera musiktjänster framöver.

“Vi är ett fristående bolag med en fristående teknisk plattform. Spotify finns i ett sextiotal länder idag. Vi har kunder med verksamhet i över 100 länder. Jag säger inte att vi är vid det vägskälet idag, men vi måste köpa råvaran av den som kan leverera”, säger Andreas Liffgarden.

För Teliasonera är investeringen den tredje på kort tid inom området musik. För två veckor sedan gick bolaget in med 115 miljoner dollar, motsvarande en knapp miljard svenska kronor, i Spotify. Sedan i fjol är bolaget även delägare i hörlurstillverkaren Zound Industries.

Läs även: Telia går in i Spotify

“Vi behöver anpassa oss till ett landskap där vi inte bara konkurrerar med andra operatörer utan även med bolag som Google, Whatsapp och ibland även Apple. Det kan handla om partnerskap men även om investeringar när vi ser ett strategiskt värde”, säger Henriette Wendt, affärsutvecklingsansvarig på Teliasonera.

Soundtrack Your Brand grundades år 2013 av Ola Sars och Andreas Liffgarden. Ola Sars är även känd som en av männen bakom musiktjänsten Beats, som senare såldes till Apple och blev till Spotify-utmanaren Apple Music. Andreas Liffgarden jobbade tidigare med operatörssamarbeten på Spotify. 

Creandum, Northzone och Wellington Partners är alla tidigare investerare i Soundtrack Your Brand. 

Läs även: Soundtrack Your Brand tar in på hotell

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera