Hoppa till innehållet

Storägaren Telia om högtalarlarmet från Kina: ”Finns mer att göra”

Zound fortsätter sin produktion i fabriker i Kina trots att larm kommit till företaget om för mycket övertid och skadlig arbetsmiljö. Nu kommenterar storägaren Telia förhållandena i Kinafabrikerna.

Pernilla Ekman är vd för Zound Industries, som bland annat tillverkar högtalare under varumärket Marshall.
Pernilla Ekman är vd för Zound Industries, som bland annat tillverkar högtalare under varumärket Marshall.Foto: Di/Press

I förra veckan kunde Di Digital avslöja att Zound Industries, som står bakom högtalare och hörlurar från Marshall och Urbanears, fortsätter tillverka sina produkter i fabriker i Kina trots att bolaget känner till att arbetarna jobbar för mycket. 

Enligt bolagets hållbarhetsrapport har man hittat brister i arbetstider och i den allmänna arbetsmiljön, något som också bekräftas av bolagets hållbarhetschef Anna Forsgren samt produktchef Nils Norén. Zound Industries ska ha känt till bristerna under en längre tid.

Nu kommenterar Telia, en av bolagets storägare med 12,6 procent av aktierna, larmet från Zound Industries Kinafabriker. 

”Vi utvärderar kontinuerligt leverantörer. Som en del av detta arbete har vi sedan 2016 arbetat tillsammans med Zound Industries och genomfört kontinuerliga kontroller av deras underleverantörer baserat på vår uppförandekod, vilket har lett till förbättringar. Men det finns självklart mer kvar att göra, detta är ett långsiktigt arbete som Telia Company fortsätter med oförminskat engagemang”, skriver Ralf Bagner, presstalesperson på Telia, i en kommentar till Di Digital.

Enligt utredningar som gjorts av revisorer på beställning av Zound Industries handlar det bland annat om övertid på upp till 20 timmar i veckan, något som strider mot kinesisk lag som tillåter maximalt 36 timmars övertid per månad.

Läs mer: Vinstrekord för Sveriges lurigaste börskandidat

Zound Industries hållbarhetschef Anna Forsgren uppgav för Di Digital att Telias inträde i bolaget 2014 var en pådrivande faktor för att Zound skulle ta tag i hållbarhetsarbetet. Men det gemensamma arbetet tycks inte ha tagit fart förrän två år senare, 2016.

Enligt Ralf Bagner, presstalesperson på Telia, ska bolagens gemensamma utvärderingar ha lett till att vissa leverantörer inte längre anställs av Zound. 

”Utvärderingarna har i vissa fall lett till beslut att fasa ut leverantörer. I andra fall resulterar processen i förbättringar. Dialogen med våra leverantörer fortsätter oavbrutet. Detta är ett långsiktigt arbete där det alltid finns mer att göra”, skriver han i ett mejl till Di Digital.

Att Zound avslutat relationen med vissa underleverantörer är också något Zound Industries produktchef Nils Norén berättar för Di Digital. Dock handlar det inte om leverantörer som tillverkar bolagets slutprodukter till kunderna.

Enligt Nils Norén handlar utfasningarna om underleverantörer som levererat plastmaterial där tester visat att plasten innehåller kemikalier som inte får finnas i produkterna enligt internationella regler. 

Dock understryker Nils Norén att det i dessa fall handlat om produkter som använts under utvecklingsfaser, inte i slutprodukten som nått konsumenterna. Fabrikerna där produkterna tillverkas, där arbetarna jobbar för mycket, har Zound fortsatt produktion i.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera