Annons

Tencents vinst i andra kvartalet steg mer än väntat - mobilspel tydlig ljuspunkt

Pony Ma, ordförande och vd för Tencent.
Pony Ma, ordförande och vd för Tencent. Foto: Kin Cheung
Tencents vinst i det andra kvartalet steg 37 procent, vilket var högre än väntat. Efterfrågan för gamingdelen ökade som en följd av coronapandemin, uppger den kinesiska teknikjätten.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Intäkterna landade på 114,8 miljarder yuan (88,8), medan vinsten löd 33,1 miljarder yuan (24,1). I dollartermer motsvarar vinsten 4,76 miljarder. Analytikerna hade räknat med en vinst om 27,56 miljarder yuan, enligt Refinitivs sammanställning.

Intäktsnivån var även något bättre än väntat under dessa tre månader och markerade en ökning om 29 procent på årsbasis. 

Tjänsterna Weixin och Wechat hade totalt 1,2 miljarder månatligen aktiva användare (MAU), vilket utgör en ökning om 6,5 procent mot förra året. 

Den främsta ljuspunkten var istället affärsområdet VAS, där gaming ingår. Affärsområdet genererade intäkter om 65 miljarder yuan (48,1) och stod för 57 procent av de totala intäkterna (54). Intäktsökningen drevs framförallt av smartphonespel både i Kina och utländska marknader.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer