Annons

Tentatjänsten Digiexam intar den brittiska marknaden

Sophia Bendz är en av affärsänglarna bakom utbildningstjänsten Digiexam.
Sophia Bendz är en av affärsänglarna bakom utbildningstjänsten Digiexam. Foto: Filip Erlind
Den digitala tentatjänsten Digiexam, med kapital från Spotify-profiler och Avanza-grundaren Sven Hagströmer i ryggen, tar sig in på den brittiska marknaden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det är Cass Business School, en del av City University i London, som har gått med på att börja använda Digiexams teknik för att digitalisera tentor och prov, skriver bloggen Arctic startup.

Som kund hos Digiexam kommer skolan att kunna ge digitala tentor, vilket enligt bolaget snabbar på rättningsprocessen avsevärt.

”Skolsektorn har rört sig mycket långsamt, men vi anar en stor omställning”, säger Johan Hägglund, en av Digiexams grundare, till sajten.

I september öppnade Digiexam ett kontor till New York. Bolaget hade redan då ett avtal med Columbia University.

Läs mer: Jätteinvestering i utbildningsföretaget Coursera

Digiexam grundades 2011 efter att bolagets tre grundare hade tröttnat på den analoga tågordningen på Handelshögskolan i Stockholm.

För att sälja in tjänsten hos skolor och universitet erbjuder bolaget lärare gratis tillgång till tjänsten. Bolaget tar sedan betalt om ett lärosäte bestämmer sig för att skaffa en licens.

Digiexam har tagit in drygt 12 miljoner kronor i kapital från affärsänglar som Avanza-grundaren Sven Hagströmer, Spotifys produktchef Gustaf Söderström och Spotifys tidigare marknadsdirektör Sophia Bendz, numera på Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico.

Läs mer: Sophia Bendz investerar i walkie talkie-app

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer