Hoppa till innehållet

Tesla-aktien backar efter ny Model 3-miss

Elbilstillverkaren Tesla meddelade på onsdagskvällen att de klarade sina leveransmål för 2017, men sköt återigen på sitt produktionsmål för Model 3. Aktien backar med omkring 2,8 procent i torsdagens inledande handel. 

Tesla Model 3.
Tesla Model 3.Foto: Tesla.

Sent på onsdagskvällen svensk tid meddelade Tesla att de levererade totalt 29 870 fordon under det fjärde kvartalet vilket var en ökning på 27 procent jämfört med samma kvartal året före. 

Totalt levererade Tesla 101 312 premiumsedanen Model S och SUV:en Model X under 2017. En ökning på 33 procent jämfört med 2016 och över bolagets egen prognos på 100 000 fordon. 

Teslas billigare elbil Model 3, som är tänkt att nå en bredare målgrupp, fortsätter dock att vara en källa till huvudvärk. Totalt levererade Tesla 1 550 Model 3 under det fjärde kvartalet vilket var en bra bit under väntade 2 900 enligt en sammanställning av Bloomberg. 

Läs mer: Elbilar skapar litiumrush i Nevada 

Som lök på laxen skjuter Tesla även på sitt produktionsmål för Model 3 och spår nu att man kommer nå en produktion på 2 500 Model 3 i veckan mot slutet av det första kvartalet 2018 och 5 000 Model 3 i veckan i slutet av det andra kvartalet. 

Initialt var tanken att man skulle nå den siffran i slutet av 2017. Statistiken fick ett kyligt mottagande av aktiemarknaden och när USA-börsen slog upp portarna på torsdagen backade Tesla-aktien med omkring 2,8 procent. 

Även under tredje kvartalet 2017 hade Tesla produktionsproblem med Model 3. Mellan juli och slutet av oktober tillverkades strax över 440 bilar, uppgav sajten Electrek med hänvisning till källor. 

Enligt Electrek borde Tesla, baserat på bolagets dåvarande prognoser, ha producerat över 1 000 Model 3 fram till oktober. 

Tesla har tidigare kommunicerat att produktionen av Model S och X skulle minska något under det fjärde kvartalet då en del av arbetsstyrkan flyttade till produktionen av Model 3. Totalt producerade bolaget 24 565 bilar under kvartalet varav 2 425 var Model 3. Vid årsskiftet var 860 Model 3 på väg till kund, men räknas in som levererade under det första kvartalet 2018. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera