Tesla-chefen Klaus Grohmann tvingas gå efter ett bråk med vd:n Elon Musk. Enligt källor handlar bråket om hur bolaget behandlar kunder som Daimler och BMW.
Jonas Leijonhufvud
Text
Tesla har tvingat bort chefen Klaus Grohmann efter att denne haft meningsskiljaktigheter med Elon Musk om hantering av kunder, rapporterar Reuters. Klaus Grohmann anlände till Tesla i samband med elbilsbolagets förvärv av Grohmann Engineering i höstas.
”Detta är vårt första signifikanta bolagsförvärv”, sade Elon Musk vid tidpunkten för affären.
Tesla gjorde förvärvet med anledning av att man bedömde att Grohmann Engineering skulle hjälpa det med att kunna öka automatiseringen inom sin tillverkning. Tesla planerar att producera 500 000 fordon per år från och med 2018.
Men nu har alltså den viktiga pjäsen Klaus Grohmann fått lämna eftersom han kommit i konflikt med Elon Musk avseende kunder. Enligt källor med insyn ska Grohmann inte ha uppskattat Elon Musks krav på att man bör fokusera ledningens uppmärksamhet på Tesla-projekt till nackdel för Grohmann Engineerings äldre kunder, vilka inkluderade Tesla-rivalerna Daimler och BMW.
Enligt uppgift ska Tesla ha velat ha kvar Klaus Grohmann, och personen själv i fråga också velat stanna kvar inom företaget, men konflikten omöjliggjorde något sådant och Klaus Grohmann fick därför lämna förra månaden.
”Jag lämnade definitivt inte för att jag hade tappat intresse för att arbeta”, sade Klaus Grohmann över telefon utan att gå in närmare på omständigheterna med hänvisning till sekretessklausuler.
Finwire / Di Digital
Innehåll från WintAnnons
Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst
Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.
Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv.
Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”
Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg.
Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.
– Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint.
Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.
– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev