Hoppa till innehållet

Tesla flaggar för lägre resultat – anställda får gå

Elbilstillverkaren Tesla ska minska antalet heltidsanställda med drygt 7 procent. Det skriver grundaren Elon Musk i ett brev till anställda. Det efter att vinsten för det fjärde kvartalet väntas bli lägre än för det tredje kvartalet enligt preliminära siffror.

Foto: Kiichiro Sato

I det brev som gått ut till de anställda och som nu publiceras på Teslas hemsida skriver grundaren Elon Musk att preliminära siffror indikerar att vinsten sjönk under det fjärde kvartalet jämfört med det tredje kvartalet förra året.

"Under detta kvartal, liksom under det tredje kvartalet, kommer leveranser av dyrare Model 3-varianter (denna gång till Europa och Asien) förhoppningsvis att låta oss nå en liten vinst med stor svårighet, arbete och lite tur", skriver Elon Musk.

Samtidigt uppger grundaren att bolaget måste börja leverera mellanprisvarianten av Model 3 till samtliga marknader från och med maj. Det beror bland annat på att nya skatteregler i USA i praktiken innebär att Teslas bilar kommer att bli dyrare då kunderna inte längre kan göra lika stora skatteavdrag från och med juli i år.

"Vi har tyvärr inget annat val än att reducera antalet heltidsanställda med drygt 7 procent (vi växte med 30 procent förra året vilket är mer än vi kan hantera) och endast behålla de viktigaste vikarierna och konsulterna. Tesla kommer att behöva göra dessa nedskärningar samtidigt som produktionstakten av Model 3 måste höjas", skriver Elon Musk.

Elon Musk uppgav själv i höstas att Tesla har drygt 45.000 anställda. Förutsatt att samtliga är heltidsanställda rör det sig alltså om över 3.000 personer som får gå.

Omkring 20 minuter efter beskedet hade Tesla-aktien backat med 4,3 procent i fredagens amerikanska förhandel. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera