Hoppa till innehållet

Oväntat resultat från Tesla – rusade i efterhandeln

Tesla gjorde en överraskande vinst under tredje kvartalet.

Teslas vd och grundare Elon Musk
Teslas vd och grundare Elon MuskFoto: Kollage

(Di Digital/Silicon Valley) Tesla redovisade en justerad vinst på 342 miljoner dollar under tredje kvartalet, motsvarande 1,91 dollar per aktie. Medan analytikerkåren hade förväntat sig en förlust på ett spann upp till 46 cent per aktie.

Tesla kommenterade siffrorna i rapportern med att säga att man har dragit ner på kostnader. Enligt bolaget ligger man också före i planeringen av den nya”gigafabriken” i Shanghai, där det just ska pågå provproduktion av Model 3. Även tillverkningen av SUV:en Model Y, på bolagets hemmafabrik i Fremont, Kalifornien, ska ha ett försprång. 

Omsättningen för det senaste kvartalet landade på 6,3 miljarder dollar, motsvarande drygt 60 miljarder kronor, vilket låg något under förväntningarna som varierade från 6,33 till 6,45 miljarder dollar. Intäkterna gick ner med 7 procent jämfört med samma kvartal i fjol.

Tesla levererade rekordmånga bilar under perioden, men siffran på 97 000 bilar av modellerna Model 3 och Model S landade ändå under vad som förhandstippats. När antal levererade bilar redovisades i början av oktober sjönk Tesla-aktien med 6 procent i efterhandeln.

Läs mer: Tesla missade magiska siffran

Leveransantalet låg även under grundaren och vd:n Elon Musks förhoppningar om att kunna leverera 100 000 bilar, enligt ett läckt internmejl. Han är känd för sina högtflygande prognoser, som sedan ofta inte realiseras.

I september lanserade Tesla det autonoma parkeringsystemet Smart Summon, som en del av en uppdatering i bilarnas mjukvara. Det ska, enligt Teslas samtal med analytiker efter att rapporten kom på onsdagen, ha dragit in 30 miljoner dollar i intäkter under kvartalet. 

Enligt bolaget har systemet redan använts över en miljon gånger och Elon Musk och har fått en del uppmärksamhet från användare som har varit nära att kollidera och fått skador på sina bilar.

Läs mer: Teslas automatiska p-system sågas: ”Som en berusad förare”

”Teslas massiva bilflotta ger oss möjlighet att titta på de här enskilda fallen, lära oss från dem och använda dem för att lära oss och snabbt bli bättre”, sa Elon Musk under samtalet, och sa att det kommer en uppdatering av Smart Summon om några veckor.

Tesla-aktien rusade i efterhandeln när rapporten kom och var uppe på över 20 procent. Överlag har dock bolaget haft ett tufft år på börsen och aktien hade tappat drygt 17 procent vid börsens stängning på onsdagskvällen svensk tid.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera