Tesla har frågat leverantörer om att få tillbaka en del pengar de har betalat för tidigare leveranser, i ett försök att nå lönsamhet. Förfarandet kan närmast beskrivas som ett sätt för elbilstillverkaren att få retroaktiva rabatter, rapporterar Wall Street Journal.
En av Teslas globala leverantörschefer har skickat ett brev med en förfrågan om att få tillbaka en betydelsefull andel av betalningarna sedan 2016. Det beskrivs som avgörande för Teslas fortsatta verksamhet men också som en investering i biltillverkarens långsiktiga tillväxt, vilket kommer gynna dess leverantörer.
Tesla avböjer att kommentera det specifika fallet, men bekräftar att bolaget har sökt retroaktiva rabatter för specifika projekt. Detta var dock bara rutinartat inköpsarbete, enligt bolaget.
Läs mer: En fjärdedel av Teslas kunder har dragit tillbaka sina beställningar
Brevet har skapat ytterligare osäkerhet kring bolagets finansiella ställning. Enligt Wall Street Journal har Tesla haft 1 miljard dollar i negativt kassaflöde varje kvartal, med 2,7 miljarder dollar kvar i kassan.
Branschbedömare menar att det är mycket ovanligt att fordonstillverkare ber om att få tillbaka pengar från sina leverantörer.
”Det är helt enkelt löjligt och visar bara att Tesla är desperata just nu", säger Dennis Virag, tillverkningskonsult med 40 års erfarenhet från bilindustrin, till Wall Street Journal.
(Finwire/ Di Digital)