Hoppa till innehållet

Teslas försäljning dyker i Sverige

Försäljningen av Tesla-bilar i Sverige minskade med över 40 procent under årets första fem månader. De första Model 3-leveranserna i Europa väntas tidigt nästa år.

Karin Olander/TT
Karin Olander/TTFoto: Elon Musk, vd för Tesla, har inte kunnat uppnå den prisbild han själv sätte för budgetmodellen Model 3.

Försäljningen av Tesla-bilar har minskat kraftigt under årets första fem månader. Det visar en genomgång av Bil Swedens statistik över nyregistrerade personbilar.

Under årets första fem månader såldes 362 nya Tesla-bilar i Sverige. Det är en minskning med 41 procent jämfört med de 614 nyregistreringar som skedde under motsvarande period 2017.

Detta samtidigt som försäljningen av personbilar överlag ökade med nära 3 procent under årets första fem månader jämfört med samma period i fjol.

Minskningen har skett samtidigt som Tesla-kunder i Europa väntat på de första leveranserna av Model 3, vars produktion dragits med kraftiga förseningar. De första Model 3-leveranserna utanför Europa kommer att dröja till början av 2019 enligt nuvarande tidsplan.

Tesla talesperson i Sverige uppger att man endast kommunicerar försäljningssiffror på global nivå och inte i enskilda länder. Nästa kvartalsrapport från elbilsjätten väntas i början eller mitten av juli månad.

Läs mer: Analys: Tesla behöver ta in mer kapital redan i år 

Model 3 presenterades ursprungligen med en prislapp på 35 000 dollar men hittills har den billigaste versionen av budgetbilen kostat 44 000 dollar. Nyligen kunde biltillverkaren visa upp en snabbare och dyrare version av Model 3 med ett pris på strax under 80 000 dollar.

Tidigare har Teslas vd Elon Musk uppgivit att priset skulle sjunka först när Tesla nådde sitt produktionsmål om 5 000 bilar per vecka. Enligt Bloombergs uppskattning ligger Tesla just nu på drygt 2 500 bilar per vecka.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera