Hoppa till innehållet

Teslas gigafabrik populär på börsen

Tesla-aktien steg i New York efter beskedet att batteriproduktionen nu är i gång i biltillverkarens omtalade "gigafabrik" i Nevada.

 

Teslas vd Elon Musk.
Teslas vd Elon Musk.Foto: AP

Till att börja med spottar fabriken ur sig så kallade 2170-celler till Teslas energilagringsprodukter, Powerwall, men under året ska tillverkningen också börja av samma sorts celler för den kommande bilen Model 3.

Gigafabrikens namn kommer sig av att anläggningen, när den är fullt utbyggd, ska kunna producera lika mycket batterier som hela världens samlade tidigare årsproduktion. Mätt i markyta blir det världens största byggnad.

Läs mer: Så ska Tesla-svensken utmana Elon Musk

Under 2017 räknar Tesla och Panasonic med att anställa flera tusen personer. Vid maxkapacitet ska fabriken ha 6.500 direkt anställda och dessutom skapas indirekt ytterligare mellan 20.000 och 30.000 jobb i de närliggande regionerna.

Tesla-aktien hade tidigare i veckan backat sedan företaget meddelat att leveransmålet för 2016 inte uppnåddes. Men efter beskedet om att gigafabriken är i gång steg Tesla med nära 5 procent i New York på onsdagen.

TT/Finwire/Di Digital

Läs mer: Här är Tesla-utmanarens nya bil

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera