Hoppa till innehållet

Teslas leveranser missar målet – aktien rasar i förhandeln

Elbilstillverkaren Tesla nådde inte upp till redan lågt ställda förväntningar på antalet levererade bilar i första kvartalet. Enligt bolaget ska problem med distributionen vara att skylla, rapporterar Financial Times. Aktien tappar närmare 7 procent i förhandeln.

Elon Musk, medgrundare och vd Tesla.
Elon Musk, medgrundare och vd Tesla.Foto: Patrick T. Fallon

De första leveranserna av Model 3 till Europa och Kina som påbörjades under första kvartalet 2019 stötte på patrull till följd av störningar i det internationella distributionssystemet. Det uppger elbilstillverkaren Tesla som anledning till varför bolaget endast levererade 63.000 enheter under kvartalet – ett tapp från 90.700 fordon i fjärde kvartalet 2018. Enligt Factsets sammanställning hade analytikerkåren förväntat sig 76.000 leveranser.

Tesla uppger att bolaget förväntar sig att vinsten kommer att påverkas negativt av de lägre volymerna tillsammans med redan aviserade prissänkningar.

Av pressmeddelandet från Tesla, som släpptes sent på onsdagskvällen efter New York-börsens stängning, framgick även att bolaget med tio dagar kvar av det första kvartalet bara hade levererat hälften av alla planerade leveranser för perioden. En stor del av volymerna förskjuts därför till det andra kvartalet.

Bolaget bekräftar samtidigt tidigare guidning om 360.000 till 400.000 bilar totalt för 2019.

”Vi gör allt vi kan för att leverera bilar globalt så snabbt vi kan och ser fram emot att fortsätta skala leveranserna under året”, uppger bolaget.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera