Hoppa till innehållet

Tessin trotsar bostadskrisen – tar in 22 Mkr och lanserar låneplattformen i Finland

Oron på marknaden för nybyggda bostäder har fått crowdfuningplattformen Tessin att skrota preferensaktierna och fokusera på ren utlåning istället. Samtidigt trotsar man marknadsläget genom att ta in 22 miljoner kronor i riskkapital och lansera i Finland.

Jonas Björkman, vd och grundare på Tessin.
Jonas Björkman, vd och grundare på Tessin.Foto: Pressbild

Fastighetsmarknaden i Sverige är svajigare än på länge. Inte minst när det gäller marknaden för nybyggda bostäder. 

Problematiken slår mot crowdfuningplattformen Tessin som grundades 2014 och som möjliggör för småsparare att låna ut pengar till olika fastighetsprojekt. Bolaget går bra. I fjol lyckades man förmedla hela 461 miljoner kronor till 38 olika projekt. Merparten, 32 stycken, var dock bostadsprojekt. 

I veckan upplevde Tessin sin första riktiga smäll i samband med det stoppade lyxbygget Altitude på Kungsholmen. Under tisdagen stod det klart att bostadsutvecklaren bakom projektet, Axxonen Properties, lägger ned hela sin verksamhet. 

”Framtiden är oviss för de som investerat i projektet”, medger Tessins vd och medgrundare Jonas Björkman. 

Totalt förmedlade Tessin 20 miljoner kronor i lån till byggprojektet Altitude. Dessa pengar riskerar nu att gå upp i rök. Vidare har Tessin sedan 2015 hjälpt Axxonen dra in 50 miljoner kronor genom att utfärda preferensaktier på plattformen. De kvartalsvisa utbetalningarna för dessa preferensaktier har nu upphört och även de riskerar att bli värdelösa.

Läs mer: Lyxfiaskot första smällen för Tessins investerare 

För att undvika fler liknande problem i framtiden har Tessin (NTL) sedan något år slutat förmedla utgivandet av preferensaktier. Idag sker alla projekt via rena låneinstrument istället. 

”Det blir betydligt tydligare för spararna på det viset", säger Jonas Björkman.

Han medger även att den skakiga bostadsmarknaden fått investerarna att dra öronen åt sig.

”Investerarna är ju lite mindre spekulativa nu. När det gäller nybyggda bostäder ställer de exempelvis högre krav på försålda enheter och hantering av risk. Vi hanterar det genom att skifta vårt fokus bort från bostadsrätter i innerstaden och mer mot andra typer av bostadsprojekt, hyresrätter, industrilokaler och samhällsfastigeter”, säger han.

Men trots det utmanade marknadsläget fortsätter Tessin ändå att växa med lönsamhet och locka till sig nya investerare.

Bolaget tjänar pengar på förmedlingsavgifter – och i fjol dubblades denna omsättning till knappt 23 Mkr, enligt siffror som Di Digital tagit del av. Vinsten uppgick till 1,9 Mkr, vilket är betydligt bättre än året dessförinnan.

”Vi har visat att vår modell fungerar och att vi är en aktör att räkna med. Det gäller inte minst nu när marknaden för finansiering av fastighetsprojekt är svårare med tanke på alla bankregleringar", säger bolagets vd och medgrundare Jonas Björkman.

Hittills har Tessin återbetalt cirka 237 miljoner kronor till de privatpersoner som investerat via sajten. Det innebär att många projekt fortfarande löper.

Enligt Jonas Björkman har några projekt har blivit försenade, vilket inneburit att utbetalningarna dröjt några extra månader. Dessa situationer är i regel att betrakta som betydligt mindre allvarliga än den med Axxonen, då långivarna kompenseras i form av räntebetalningar. 

För Di Digital avslöjar Jonas Björkman även att Tessin nyligen tog in 22 Mkr från befintliga ägare som NFT Ventures (NTL), samt personal och nya investerare. Kapitalrundan värderar bolaget till 175 Mkr, exklusive nyemission. 

”Vi ska bland annat använda pengarna till att lansera Tessin i Finland till hösten då många investerare vill in på den marknaden. Vi vill även växa och hjälpa fler att investera via plattformen. Vi vet att många instutionella ägare vill komma åt det här tillgångsslaget, men de behöver hjälp för att kunna göra det i den regulatoriska värd de agerar i”, säger Jonas Björkman.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera