Hoppa till innehållet

Tessin trotsar bostadskrisen – tar in 22 Mkr och lanserar låneplattformen i Finland

Oron på marknaden för nybyggda bostäder har fått crowdfuningplattformen Tessin att skrota preferensaktierna och fokusera på ren utlåning istället. Samtidigt trotsar man marknadsläget genom att ta in 22 miljoner kronor i riskkapital och lansera i Finland.

Jonas Björkman, vd och grundare på Tessin.
Jonas Björkman, vd och grundare på Tessin.Foto: Pressbild

Fastighetsmarknaden i Sverige är svajigare än på länge. Inte minst när det gäller marknaden för nybyggda bostäder. 

Problematiken slår mot crowdfuningplattformen Tessin som grundades 2014 och som möjliggör för småsparare att låna ut pengar till olika fastighetsprojekt. Bolaget går bra. I fjol lyckades man förmedla hela 461 miljoner kronor till 38 olika projekt. Merparten, 32 stycken, var dock bostadsprojekt. 

I veckan upplevde Tessin sin första riktiga smäll i samband med det stoppade lyxbygget Altitude på Kungsholmen. Under tisdagen stod det klart att bostadsutvecklaren bakom projektet, Axxonen Properties, lägger ned hela sin verksamhet. 

”Framtiden är oviss för de som investerat i projektet”, medger Tessins vd och medgrundare Jonas Björkman. 

Totalt förmedlade Tessin 20 miljoner kronor i lån till byggprojektet Altitude. Dessa pengar riskerar nu att gå upp i rök. Vidare har Tessin sedan 2015 hjälpt Axxonen dra in 50 miljoner kronor genom att utfärda preferensaktier på plattformen. De kvartalsvisa utbetalningarna för dessa preferensaktier har nu upphört och även de riskerar att bli värdelösa.

Läs mer: Lyxfiaskot första smällen för Tessins investerare 

För att undvika fler liknande problem i framtiden har Tessin (NTL) sedan något år slutat förmedla utgivandet av preferensaktier. Idag sker alla projekt via rena låneinstrument istället. 

”Det blir betydligt tydligare för spararna på det viset", säger Jonas Björkman.

Han medger även att den skakiga bostadsmarknaden fått investerarna att dra öronen åt sig.

”Investerarna är ju lite mindre spekulativa nu. När det gäller nybyggda bostäder ställer de exempelvis högre krav på försålda enheter och hantering av risk. Vi hanterar det genom att skifta vårt fokus bort från bostadsrätter i innerstaden och mer mot andra typer av bostadsprojekt, hyresrätter, industrilokaler och samhällsfastigeter”, säger han.

Men trots det utmanade marknadsläget fortsätter Tessin ändå att växa med lönsamhet och locka till sig nya investerare.

Bolaget tjänar pengar på förmedlingsavgifter – och i fjol dubblades denna omsättning till knappt 23 Mkr, enligt siffror som Di Digital tagit del av. Vinsten uppgick till 1,9 Mkr, vilket är betydligt bättre än året dessförinnan.

”Vi har visat att vår modell fungerar och att vi är en aktör att räkna med. Det gäller inte minst nu när marknaden för finansiering av fastighetsprojekt är svårare med tanke på alla bankregleringar", säger bolagets vd och medgrundare Jonas Björkman.

Hittills har Tessin återbetalt cirka 237 miljoner kronor till de privatpersoner som investerat via sajten. Det innebär att många projekt fortfarande löper.

Enligt Jonas Björkman har några projekt har blivit försenade, vilket inneburit att utbetalningarna dröjt några extra månader. Dessa situationer är i regel att betrakta som betydligt mindre allvarliga än den med Axxonen, då långivarna kompenseras i form av räntebetalningar. 

För Di Digital avslöjar Jonas Björkman även att Tessin nyligen tog in 22 Mkr från befintliga ägare som NFT Ventures (NTL), samt personal och nya investerare. Kapitalrundan värderar bolaget till 175 Mkr, exklusive nyemission. 

”Vi ska bland annat använda pengarna till att lansera Tessin i Finland till hösten då många investerare vill in på den marknaden. Vi vill även växa och hjälpa fler att investera via plattformen. Vi vet att många instutionella ägare vill komma åt det här tillgångsslaget, men de behöver hjälp för att kunna göra det i den regulatoriska värd de agerar i”, säger Jonas Björkman.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera