Resumé skapade konton på 13 nätkasinon som är verksamma i Sverige, det handlar om både stora och små aktörer på marknaden.
I samma stund som de första insättningarna gjordes började reklamen rulla in. Totalt kontaktades Resumés reportrar 144 gånger på 25 dagar, enligt tidningen har studier av den typen av marknadsföring som casinobolagen använder sig av visat sig ha stor påverkan på spelare.
Läs mer: Hero Gaming fyller på kassan inför noteringen: ”Vi vill bli rika”
Enligt statistik som tidningen sammanställt var det Multilotto som skickade ut flest reklamutskick, hela 32 gånger på 25 dagar. Och det är en bit ner till andra platsens 18 gånger som Spinrider stod bakom. Statliga Svenska Spel skickade ut fyra utskick under perioden. I statistiken räknas mejl, sms och fysiska utskick in.
Under fem dagar när samtliga konton avslutats fortsatte reklamen rulla in från flera aktörer. När reportrarna försöker avsluta sina konton, så går det inte.
Daniel Tornberg som är jurist och specialiserad på marknadsrätt, beskriver det i en intervju med tidningen som "problematiskt".
”Det måste gå att avsluta sitt kundförhållande till dem om man vill det. Om du däremot har uppgivit att du har en spelproblematik måste de ha utrymme för att behandla sådana uppgifter i en spärrlista”, säger
Mr Green är en av de bolag som Resumé granskat. Deras kommunikationschef Rikard Rinaldo känner inte till varför det inte går att avsluta konton.
”Om du ber oss låsa ditt konto så gör vi det. Att du inte skulle få radera ditt konto känner jag inte igen – det vill jag gå till botten med. Det kan vara så att vi inte kan det enligt de regler som finns”, säger han.