Hoppa till innehållet

Tetra Pak-arvinge investerar i Klarna-utmanare

Betalbolaget Zaver fyller på kassan igen. Den här gången med 20 miljoner kronor. Med på tåget är Tetra Pak-arvingen Magnus Rausing.

Zavers grundare Linus Malmén och Amir Marandi
Zavers grundare Linus Malmén och Amir MarandiFoto: Joey Abrait

I slutet av 2017 lanserade Zaver sin app för trygga transaktioner mellan privatpersoner. Tanken var att användare skulle kunna betala på kredit när de köper en bil, möbler eller andra varor via till exempel Blocket.

Därefter har bolaget dessutom tagit fram en betallösning för företag.

Så sent som i april tog man in 11 miljoner kronor i riskkapital.

Läs mer: Betalutmanaren räds inte Blockets nya giv: ”Bra med lite konkurrens”

Nu fyller Zaver på kassan igen med 20 Mkr från en grupp befintliga ägare, däribland riskkapitalbolagen Inbox Capital och Inventure samt Fredrik Österberg. 

Magnus Rausing deltar också finansieringsrundan. Det skriver Breakit.

Han är son till Jörn Rausing och barnbarnsbarn till Tetra Pak-grundaren Ruben Rausing. Tidigare har han främst investerat i amerikanska bolag genom sin investeringslåda Mahr Projects. 

I en intervju med techsajten Sifted i somras förklarade den medieskygge Magnus Rausing varför valet föll på Zaver - ett svenskt bolag:

”Jag kom i kontakt med Zaver genom Joen Bonnier [som är partner på riskkapitalbolaget Atomico, reds anm.] och när jag satt ned med Amir Marandi [Zavers grundare, reds anmn.] var det svårt att säga nej till honom. Han är en superstjärna. Jag gillade verkligen hans vision och berättelse och jag tror att berättelsen är lika viktig som visionen”, sade han.

Zaver ska använda de nya pengarna för att anställa och vidareutveckla produkten - i syfte att kunna konkurrera med ”dagens befintliga betaljättar”, säger vd:n och medgrundaren Amir Marandi till Breakit.

Zaver har tidigare tagit in omkring 20 miljoner kronor i riskkapital och i ägarlistan finns bland annat Fabian Hielte, ägare bakom Ernström & C:o och tidig investerare i Spotify och Izettle samt Joen Bonnier, partner på Atomico.

Läs även: Han vill slå mynt av företagsaffärer: ”Plattformen är en schweizisk armékniv” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera