Textilentreprenören Martin Berling fick nog den smutsiga klädindustrin och bestämde sig för att hitta en ny lösning. Med teknik från bilindustrin och know how från målarbranschen föddes We Are Spindye – en ny metod för textilfärgning av syntettyg. Istället för att de färdiga tygerna läggs i stora kemikaliebad, smälts pigmentet in i tygets plastfibrer.
”Klädbranschen är den näst största miljöboven efter oljeindustrin. Den här metoden minimerar vattenförbrukningen och spiller inga kemikalier i naturen”, säger WRSD:s grundare Martin Berling.
Idag återfinns WRSD:s tyger i kollektioner från exempelvis Fjällräven och OddMolly och när WRSD nu är redo för att ta sin produktion till nästa nivå är det med stöd av den Silicon Valley-baserade innovationskubatorn Plug and Play och det globala initiativet Fashion for Good.
”De var förvånade över att vi som ny startup redan hade en produktion och omsättning. Det kanske är ett svenskt förhållningssätt – har man en idé vill man testa den, inte bara prata om att göra det”, säger Martin Berling.
WRSD färgar textiler genom att smälta samman färgpellets med syntetfibrer. Foto: Jack Mikrut
Han är dock ingen nykomling i textilbranschen utan arbetade flera år med att etablera friluftsmärket Fjällräven i Nordamerika och är uppvuxen i en klädhandlarfamilj. Han har alltid förundrats över den smutsiga och okontrollerade textilfärgningen.
”Vi kunde få in samma plagg i två helt olika nyanser. Jag trodde först att något hade blivit fel, men fick veta att det är så det fungerar. Traditionellt skickar producenten ett färgprov som fabrikerna får försöka efterlikna med de kemikalier som de har till sitt förfogande. Ingen vet exakt vilka kemikalier som används eller hur resultatet kommer att bli”, säger han.
Foto: Jack Mikrut
Nästa steg för bolaget är att ta in nytt kapital och göra processen tillgänglig för fler producenter.
"Klädindustrin är en fragmenterad bransch och har därför hamnat efter i miljöomställningen. Vi vill skapa en tydlig produktionskedja från idé till färdigt plagg och ett bättre samarbete mellan branschens aktörer", säger Martin Berling.