Hoppa till innehållet

THQ köper tyskt bolag för 1,2 miljarder – aktien rusar 20 procent

Spelbolaget THQ Nordic köper tyska Koch Media. Köpeskillingen uppgår till 121 miljoner euro, motsvarande 1,2 miljarder kronor. Aktien rusar med drygt 20 procent i onsdagens inledande handel. 

Lars Wingefors, vd för THQ Nordic.
Lars Wingefors, vd för THQ Nordic.Foto: Andreas Reichenberg

Det svenska spelbolaget THQ Nordic fortsätter sin förvärvsturné. På onsdagsmorgonen stod det klart att bolaget förvärvar Koch Media för 121 miljoner euro på kontant- och skuldfri basis. 

Koch Media är en producent och marknadsförare av digitala underhållningsprodukter i Europa och Nordamerika med studios i Tyskland, Storbritannien och USA. 

Verksamheten består av de tre affärsområdena spel, som huvudsakligen publiceras under varumärkena Deep Silver med AAA-rättigheter som Saints Row, Dead Island och Metro, samt Partner Publishing och film som främst omfattar filmverksamhet på tyska och italienska. 

Läs mer: THQ Nordic köper spelutvecklare för 75 miljoner 

”Koch Media har en lång historik av lönsamhet trots förluster som uppkommit från utgivande av några mindre framgångsrika spel. THQ Nordic är övertygat om att utvecklingsstudiorna Deep Silver, som en del av THQ Nordic, kommer att lyckas leverera minst fyra pågående AAA-spelprojekt”, säger Lars Wingefors, vd för THQ Nordic, i ett pressmeddelande. 

Under perioden april-december landade Koch Medias nettoomsättning på omkring 2 548 miljoner kronor medan det justerade rörelseresultatet uppgick till omkring 296 miljoner kronor. 

”Jag tror helhjärtat på att THQ Nordic är en utmärkt strategisk partner för Koch Media. Förutom att ha lång erfarenhet inom spelutveckling och som förläggare har THQ Nordic kompetens, vilja och kapital för att leverera tillväxt i framtiden”, säger Klemens Kundratitz, vd för Koch Media, i en kommentar. 

THQ Nordic bjöd på ett riktigt nyhetsbatteri på onsdagsmorgonen och presenterade även sina senaste kvartlassiffror. Nettoomsättningen landade på 255,4 miljoner kronor var en ökning på 99 procent jämfört med samma kvartal 2016. 

Läs mer: Experterna tror på fler spelaffärer 2018 

”Vi höll en hög lanseringstakt under kvartalet med elva nya lanseringar, varav nio baserade på våra egna varumärken. 74 procent av nettoomsättningen kom från nya lanseringar under kvartalet och 26 procent från den befintliga spelportföljen. Det är glädjande att konstatera att 82 procent  av fjärde kvartalets nettoomsättning kom från egna titlar och 18 procent från förlagstitlar”, skriver Lars Wingefors, vd för THQ Nordic i rapporten. 

Rörelseresultatet landade på 102 Mkr, vilket kan jämföras med 50,6 Mkr under samma period 2016, medan resultatet efter skatt uppgick till 73,4 Mkr. 

Beskeden fick ett varmt mottagande av marknaden och aktien rusar med drygt 20 procent i onsdagens inledande handel. Följ kursutvecklingen här.  

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera