Hoppa till innehållet

THQ Nordic höjer resultatet – aktien stiger

Rörelseresultatet ökade med över 270 procent för spelutvecklaren THQ Nordic under det tredje kvartalet och nettoomsättningen slog rekord. Samtidigt meddelar bolaget att man förvärvar sektorskollegan Coffee Stain. Aktien stiger.

THQ Nordics vd Lars Wingefors
THQ Nordics vd Lars WingeforsFoto: Jack Mikrut

Spelbolaget THQ Nordic redovisar ett rörelseresultat före avskrivningar på knappt 215 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2018. Det är en ökning med knappt 521 procent jämfört med motsvarande period förra året. 

Genomsnittet av fyra analytikers estimat låg på 194 miljoner, enligt Bloomberg News. Ebitda-marginalen landade på 17 procent.

Åtta minuter efter börsens öppning hade aktien stigit med med knappt 5 procent till 172 kronor. Följ aktiekursen här.

Ökningen räknat i ebit-resultatet var betydligt lägre men fortfarande respektabla 278 procent. Ebit-resultatet landade på 90,8 Mkr och ebit-marginalen uppgick till 7 procent.

Avskrivningarna för immateriella anläggningstillgångar uppgick till 119,5 Mkr, upp rejält från 10 Mkr under motsvarande period förra året. Avskrivningarna på materiella anläggningstillgångar ökade samtidigt från 0,,6 till 4,6 Mkr i årstakt.

Läs mer: ”Hårt slag mot spelbranschen när Robur-förvaltarna lämnar” 

Nettoomsättningen uppgick till rekordhöga 1.273 Mkr. Här hade analytikerna räknat med 1.046 miljoner, enligt Bloomberg News. Det är också en kraftig ökning jämfört med fjolåret, då nettoomsättningen uppgick till 84,7 Mkr under motsvarande period.

Grundaren och vd:n Lars Wingefors flaggar för fortsatta lanseringar under slutet av året och början av nästa år.

”Inför de två kommande kvartalen är vi förväntansfulla inför våra viktiga releaser av Darksiders 3 och Metro Exodus. Vid slutet av kvartalet hade vi 55 spel under utveckling, varav 35 ännu inte utannonserade”, skriver han i en kommentar.

I samband med rapporten meddelas också att THQ Nordic förvärvar spelutvecklaren Coffee Stain Studios, som bland annat ligger bakom det populära spelet Goat Simulator från 2014. Den preliminära köpeskillingen uppgår till 317 Mkr. 

Coffee Stain beräknas nå en nettoomsättning på 200-250 Mkr och ett ebt-resultat på 100-150 Mkr under det kommande verksamhetsåret.

”Vi skapar ett kompletterande ben för THQ Nordic. Coffee Stain är ett passionerat och mycket kompetent team som skapar och ger ut grymma spel. Efter några år utan några större releaser ser pipelinen stark ut, med nya spelreleaser av till exempel Satisfactory och Deep Rock Galactic”, skriver Lars Wingefors i ett pressmeddelande.

Senare samma morgon meddelar THQ Nordic också att bolaget förvärvat 90 procent av aktierna i Helsingforsbaserade Bugbear Entertainment med option på de återstående 10 procenten.

Bugbear arbetar med Wreckfest, ett racing-spel som THQ Nordic varit förläggare för sedan förra året. Den exakta köpeskillingen offentliggörs inte utan THQ Nordic nöjer sig med att uppge att den överensstämmer med "ledningens uppskattade royalties till Bugbear under de kommande tre åren".

(Di Digital/Nyhetsbyrån Direkt)

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera