Hoppa till innehållet

THQ Nordic storhandlar bolag – aktien stiger: ”Vi ska växa genom förvärv”

Börsraketen THQ Nordic redovisar ett högre resultat än väntat för det andra kvartalet. Bolaget meddelar även flera köp och en försäljning.

”Vi ska växa genom förvärv”, säger THQ Nordics vd Lars Wingefors.

Lars Wingefors, vd THQ Nordic
Lars Wingefors, vd THQ NordicFoto: Jack Mikrut

Spelutvecklaren THQ Nordic redovisar ett rörelseresultat före avskrivningar på 390 miljoner kronor för det första kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår 2019/2020. 

Det var 15 Mkr bättre än vad analytikerna räknat med, enligt Bloomberg News sammanställning av sex analytikers estimat. Nettoomsättningen uppgick till 1 142 miljoner kronor, jämfört med förväntade 1 088 miljoner kronor. 

Marknaden gjorde tummen upp för rapporten. Tjugofem minuter efter börsens öppning hade THQ Nordics aktie stigit med 6,8 procent till 237,6 kronor. Sedan årsskiftet har aktien därmed stigit med 64 procent. Börsvärdet är 24 miljarder kronor, vilket gör THQ Nordic till börsens största spelutvecklare. Följ kursen här

Kort efter rapportsläppet meddelade THQ Nordic också att man köper en rad bolag. 

”Det är viktigt för oss att växa genom förvärv då det skapar aktieägarvärde. Vi är fortfarande en liten aktör inom spelvärlden så det finns stora utrymmen för oss att växa”, säger THQ Nordics vd Lars Wingefors i DiTV.

Ska ni använda hela kassan på 2 miljarder till förvärv?

”Det är huvudsakligen till förvärv, men kan också användas till interna spelproduktioner.”

Dotterbolaget Koch Media förvärvar bland annat den Milanobaserade förläggaren och spelutvecklaren Milestone. Bland bolagets speltitlar utmärker sig bland annat Monster Energy Supercross och Ride.

”Milestone är en nischad, 25 år gammal utvecklare baserad i Milano, som är lönsamt med många återkommande spel”, säger Lars Wingefors. 

Köpeskillingen motsvarar 44,9 miljoner euro, 478,5 miljoner kronor, plus en eventuell tilläggsköpeskilling som baseras på framtida lönsamhetsmål.

THQ Nordic bedömer att Milestone kommer nå nettointäkter på 27,5-32,25 miljoner euro och ett rörelseresultat om 10,75-12,5 miljoner euro under räkenskapsåret som avslutas i juni 2020.

THQ Nordic förvärvar också spelutvecklaren Gunfire Games med bas i Texas. 

”Gunfire är en av våra tidigare externa studior som har utvecklat bland annat Darksiders i Texas”, säger Lars Wingefors. 

Någon köpeskilling offentliggörs dock inte. THQ Nordic uppger endast att bolaget förväntar sig att få tillbaka investeringen inom 3-4 år i samband med lansering av befintliga utvecklingsprojekt.

THQ Nordic köper även investeringsbolaget Goodbye Kansas Game Invest till en köpeskilling om 42,4 miljoner kronor. Köpeskillingen ligger väl under det kapital som GKGI investerat i plattformen och sina portföljbolag. 

Läs mer: Heta film- och spelföretaget Goodbye Kansas vänder till förlust – skjuter på börsnotering 

I förvärvet ingår en portfölj av fem minoritetsinvesteringar i utvecklingsstudior i tidig fas; Palindrome Interactive, Fall Damage, Neon Giant, Kavalri och Framebunker samt royaltyrättigheter till THQ Nordics kommande spel Biomutant.

Lars Wingefors motiverar förvärvet med att det ger stöd till den befintliga portföljen och att förvärvet utgör en plattform för tidiga, strategiska investeringar. 

THQ Nordic meddelar även att affärsområdet Partner Publishing har växt med tre förvärv under perioden: Gaya Entertainment GmbH i juni, och Game Outlet Europe AB och KSM GmbH efter periodens slut.

THQ meddelar även att verksamheten och tillgångarna i Foxglove Studios har sålts. Foxglove utvecklar free-to-play-mobilspel. THQ motiverar beslutet med att verksamheten inte har lyckats uppnå varaktig lönsamhet.

I och med avyttringen av har THQ inte längre någon mobilsspelsverksamhet av betydelse inom free-to-play-genren. Däremot driver THQ-ägda spelstudion Handygames fortfarande sin mobilsspelsverksamhet inom premiumspel, det vill säga spel som kostar att ladda ner. 

Intervju med Lars Wingefors: Spelmiljardären från Värmland går all in 

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera