Hoppa till innehållet

Tictail säger upp en av åtta medarbetare

Den svenska e-handelsplattformen Tictail säger upp 10 av sina 76 medarbetare. Orsaken är nödvändiga förändringar i laguppställningen, enligt bolagets grundare och vd Carl Waldekrantz.

Tictails vd och grundare Carl Waldekrantz
Tictails vd och grundare Carl WaldekrantzFoto: Oskar Omne

Svenskgrundade Tictail har utvecklat en plattform som låter oberoende återförsäljare sätta upp en e-handel på bara några minuter.

Trots att man i alla fall tidigare haft närmast obefintliga intäkter har Tictail lockat investerarna till sig. I somras tog man in närmare 200 miljoner kronor i riskkapital från namnkunniga investerare som svenska Creandum och engelska Balderton Capital. Investeringen var ett rejält kliv framåt för den unga, svenska e-handelsplattformen, som grundades så sent som 2012 och idag har kontor i både Stockholm och New York.

Det är med ett tungt hjärta som vi nu släpper några Tictail-anställda

I oktober i fjol gick Tictail ut med att över 100.000 butiker nu använde e-handelsplattformen. Samtidigt släppte bolaget en tjänst för direktmeddelanden som ska knyta kunder och återförsäljare närmare varandra.

Under tisdagen nåddes Di Digital av uppgiften att bolaget säger upp tio medarbetare. Bolagets grundare och vd Carl Waldekrantz bekräftar uppsägningarna i ett mejl till Di Digital. Bolaget har tidigare haft 76 medarbetare, heter det. Efter uppsägningarna blir man 66 medarbetare: 25 på kontoret i New York och 41 på kontoret i Stockholm.

Tre av de tio uppges ha avgått frivilligt, enligt en källa till Di Digital.

”I början av 2016 gjorde Tictail ett medvetet val att utöka sitt fokus på konsumenterbjudanden, det vill säga bygga nästa stora sociala shoppingdestination. Vi har en långsiktig syn på vår verksamhet och vi tror på att bygga en stark marknadsplats för att bäst tjäna de märken som använder vår plattform. Vi gör detta genom att erbjuda försäljning och distribution över hela världen”, säger han i ett skriftligt uttalande.

Carl Waldekrantz fortsätter:

”På kort sikt innebär detta att vi har varit tvungna att göra några ändringar i vårt team. Det är med ett tungt hjärta som jag meddelar att vi har släppt några Tictail-anställda som har spelat en viktig roll i att göra Tictail till det framgångsrika företag det är idag. Vi önskar dem väl och gör vårt bästa för att övergången ska fungera så smidigt som möjligt.”

Tictails kanske främsta konkurrent är det amerikanska, börsnoterade Etsy, även det en plattform för e-handlare med fokus på små och oberoende återförsäljare. Etsy har tappat drygt 60 procent av sitt börsvärde det senaste året.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera