Hoppa till innehållet

Tictails vd: "Vi är en underdog som slåss mot jättar"

Tictails vd Carl Waldekranz tar nu upp kampen om den globala ehandelsmarknaden på allvar. Men 200 miljoner i nytt kapital är för lite för att bara köpa sig en position."Vi måste vara smartare", säger han.

Carl Waldekranz, vd och medgrundare av Tictail.
Carl Waldekranz, vd och medgrundare av Tictail.Foto: Oskar Omne

Den svenska ehandelsplattformen Tictail meddelade i dag att de tagit in 189 miljoner kronor i ny finansiering

Bolagets vd och medgrundare Carl Waldekranz menar att det trots allt inte är så mycket pengar i sammanhanget.

"Man får sätta det i förhållande till marknaden vi siktar på, med 150 miljoner mikroföretag runt om i världen. Etsy spenderade 340 miljoner kronor bara på marknadsföring i fjol. Då inser man ganska snart att vi inte har tillräckligt med pengar för att köpa oss in på marknaden", säger han.

"Vi måste istället förtjäna vår plats på marknaden genom att ha en produkt som inte bara är lite bättre utan 10 gånger bättre än konkurenterna".

Den nya finansieringen ska användas till att bygga vidare på Tictails Etsy-liknande marknadsplats och internationell expansion. 

"Vi har butiker i 140 länder. Vår ambition är att bli den lokala ehandelsplattformen i vartenda land vi har närvaro i. Det handlar om att ha produkten på lokalt språk och ha lokal distribution", säger Carl Waldekranz.

Tictail har i dag 85 000 varumärken, eller butiker om man så vill, anslutna till plattformen. Jämfört med amerikanska Shopify och Etsy är Tictail ett litet bolag men det är just dem man nu ska utmana. 

"Etsy och Shopify har funnits i mer än tio år medan Tictail funnits i tre år. Vi har gjort mer framsteg än de gjorde under sina tre första år men vi är fortfarande mycket mindre. Vi är en underdog som slåss mot jättarna. Vi är mindre och måste vara smartare".

Carl Waldekranz pratar mycket om Etsy som bolagets viktigaste konkurent.

"Det är Etsy vi ska ta marknadsandelar av. Till skillnad från Etsy vill Tictail alltid vara en ehandelsplattform som sätter varumärkena först. Vi vill att de ska kunna bygga sin egen relation till sina egna kunder. På Etsy handlar kunderna från Etsy och då förlorar man den fantastiska kreativitet som redan finns på Tictail".

Hur länge räcker 189 miljoner kronor?

"När vi tittar på bolaget så planerar vi inte verksamheten efter hur mycket vi kan spendera. Vi tittar på vilka de viktigaste målen de kommande 6 månadernasom är för oss. Det gör att vi hela tiden kan ta nya beslut om att satsa mer eller vänta. Så det är omöjligt att svara på frågan eftersom det beror helt på hur det går. Men utifrån bolagets nuvarande storlek så skulle det räcka i flera år."

Tictail tjänar i dag inga pengar. När ska ni göra det?

"Vi har varit väldigt tålmodiga med att inte byta fokus från tillväxt till vinst. Om man tittar på våra mål så handlar det om saker som takten vi växer i och antalet transaktioner som görs på plattformen. Idag har vi miljoner dollar som rör sig genom plattformen. Att göra det till en intäkt kommer inte att vara den stora utmaningen. För oss handlar det om att långsiktigt bygga upp ett bolag som har en position lika stark som Etsy eller Shopify. Intäkter är inte en prioritet de kommande 6 månaderna. Vi kommer nog att titta mer på det under nästa år."

Hur planerar ni att tjäna pengar? 

"Vårt fokus är tjänster för butikerna. Det handlar om lösningar som annonsering som linjerar med butikernas framgång. Främst tittar vi på annonseringsverktyg och frakt. Ett litet bolag som fraktar en vara från Stockholm till Berlin får betala priser som är rena rama rånet. Det vi insett är att om vi går till DHL och förhandlar för 85 000 varumärken kan vi få ett mycket bättre pris. Vi vill att Tictail kan bli ett operativsystem för butiker, där man kan beställa allt från annonslösningar till shipping".

 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera