Den svenska ehandelsplattformen Tictail meddelade i dag att de tagit in 189 miljoner kronor i ny finansiering.
Bolagets vd och medgrundare Carl Waldekranz menar att det trots allt inte är så mycket pengar i sammanhanget.
"Man får sätta det i förhållande till marknaden vi siktar på, med 150 miljoner mikroföretag runt om i världen. Etsy spenderade 340 miljoner kronor bara på marknadsföring i fjol. Då inser man ganska snart att vi inte har tillräckligt med pengar för att köpa oss in på marknaden", säger han.
"Vi måste istället förtjäna vår plats på marknaden genom att ha en produkt som inte bara är lite bättre utan 10 gånger bättre än konkurenterna".
Den nya finansieringen ska användas till att bygga vidare på Tictails Etsy-liknande marknadsplats och internationell expansion.
"Vi har butiker i 140 länder. Vår ambition är att bli den lokala ehandelsplattformen i vartenda land vi har närvaro i. Det handlar om att ha produkten på lokalt språk och ha lokal distribution", säger Carl Waldekranz.
Tictail har i dag 85 000 varumärken, eller butiker om man så vill, anslutna till plattformen. Jämfört med amerikanska Shopify och Etsy är Tictail ett litet bolag men det är just dem man nu ska utmana.
"Etsy och Shopify har funnits i mer än tio år medan Tictail funnits i tre år. Vi har gjort mer framsteg än de gjorde under sina tre första år men vi är fortfarande mycket mindre. Vi är en underdog som slåss mot jättarna. Vi är mindre och måste vara smartare".
Carl Waldekranz pratar mycket om Etsy som bolagets viktigaste konkurent.
"Det är Etsy vi ska ta marknadsandelar av. Till skillnad från Etsy vill Tictail alltid vara en ehandelsplattform som sätter varumärkena först. Vi vill att de ska kunna bygga sin egen relation till sina egna kunder. På Etsy handlar kunderna från Etsy och då förlorar man den fantastiska kreativitet som redan finns på Tictail".
Hur länge räcker 189 miljoner kronor?
"När vi tittar på bolaget så planerar vi inte verksamheten efter hur mycket vi kan spendera. Vi tittar på vilka de viktigaste målen de kommande 6 månadernasom är för oss. Det gör att vi hela tiden kan ta nya beslut om att satsa mer eller vänta. Så det är omöjligt att svara på frågan eftersom det beror helt på hur det går. Men utifrån bolagets nuvarande storlek så skulle det räcka i flera år."
Tictail tjänar i dag inga pengar. När ska ni göra det?
"Vi har varit väldigt tålmodiga med att inte byta fokus från tillväxt till vinst. Om man tittar på våra mål så handlar det om saker som takten vi växer i och antalet transaktioner som görs på plattformen. Idag har vi miljoner dollar som rör sig genom plattformen. Att göra det till en intäkt kommer inte att vara den stora utmaningen. För oss handlar det om att långsiktigt bygga upp ett bolag som har en position lika stark som Etsy eller Shopify. Intäkter är inte en prioritet de kommande 6 månaderna. Vi kommer nog att titta mer på det under nästa år."
Hur planerar ni att tjäna pengar?
"Vårt fokus är tjänster för butikerna. Det handlar om lösningar som annonsering som linjerar med butikernas framgång. Främst tittar vi på annonseringsverktyg och frakt. Ett litet bolag som fraktar en vara från Stockholm till Berlin får betala priser som är rena rama rånet. Det vi insett är att om vi går till DHL och förhandlar för 85 000 varumärken kan vi få ett mycket bättre pris. Vi vill att Tictail kan bli ett operativsystem för butiker, där man kan beställa allt från annonslösningar till shipping".