Hoppa till innehållet

Tilltufsat Stardoll byter vd och lanserar två nya spel

Stardolls grundare Mattias Miksche lämnar över vd-posten till spelveteranen Thomas Lindgren. Det krisdrabbade bolaget ska lansera två nya spel de kommande månaderna och byter därför namn till Glorious Games Group.

Stardolls grundare Mattias Miksche och nya vd:n Thomas Lindgren.
Stardolls grundare Mattias Miksche och nya vd:n Thomas Lindgren.Foto: Stardoll

Stardoll lanserades 2006 och var länge en av Sveriges största spelsuccéer på nätet. Bland annat tog man tidigt in kapital från Sequoia Capital, ett av Silicon Valleys kändaste riskkapitalbolag, och dess europeiska motsvarighet Index Ventures.

Stardoll har även under åren varit en plantskola för techprofiler som Spotify-grundaren Daniel Ek och hälsoappen Lifesums medgrundare Marcus Gners och Henrik Torstensson. Och det var genom Stardolls grundare Mattias Miksche som Sequoia investerade i betaljätten Klarna.

I grunden är bolaget ett webbläsarbaserat spel där unga tjejer skapar virtuella karaktärer, som man sminkar och klär med modeplagg. Intäkterna kommer främst genom försäljning av virtuella accessoarer.

Stardoll har inte hängt med sina användare till mobilen.

Som mest omsatte Stardoll 200 miljoner kronor om året och hade 22 miljoner användare i månaden. Men de senaste åren har det gått utför. Bolaget missade övergången till mobiler och surfplattor, och spelet utvecklades inte i takt med sina användare.

Läs mer: Stardoll knoppar av klädappen Clique

Stardoll har fortfarande 8 miljoner användare. Men investerarna har tröttnat på bolaget de senaste åren och i höstas köpte grundaren ut dem för en hemlig summa.

”Jag trodde mer på bolaget än mina andra delägare och köpte ut dem på ett bräde”, säger Mattias Miksche utan att vilja gå in på fler detaljer än så.

Nu hoppas han få till en turnaround för Stardoll, som fortfarande har ett 50-tal medarbetare i Stockholm.

”Det första jag gjort är att ge mig själv sparken som vd. Ny vd blir spelentreprenören Thomas Lindgren, som även köper in sig i bolaget. Han kan allt om spelbranschen och var den första som fick mig att förstå att Stardoll är ett spelbolag”, säger Mattias Miksche, som förtsätter i bolaget som arbetande styrelseordförande.

Thomas Lindgren grundade Gamefederation, där Markus ”Notch” Persson jobbade en tid. Han har även vänt flera krisbolag.

Ett exempel är simulatorbolaget ISD som såldes till Saab AB 2012. Ett annat är spelutvecklaren Fatshark, som drabbades hårt när dess uppdragsgivare Grin gick i konkurs under spektakulära omständigheter 2009. Sedan han tog över som ordförande för Fatshark 2011 har bolaget utvecklat egna spel, som succéspelet Vermintide, och sålt ett dotterbolag, spelmotorn Bitsquid, till amerikanska Autodesk.

Thomas Lindgren har jobbat med Stardoll som konsult i ett års tid och tog över som vd redan för en månad sedan. Bolaget utvecklar nu två nya spel utöver Stardoll. De närmaste veckorna byter bolaget därför namn till Glorious Games Group.

”Den ena nya spelet heter Stardoll Stylista och har lanserats som beta i ett par testmarknader. Det går bättre än väntat. De som testar appen en gång fortsätter att spela, till skillnad från Stardoll där vi får in många nya användare men har svårt att behålla dem”, säger Thomas Lindgren.

Ett annat mobilspel är under utveckling och lanseras under sommaren.

”Det är ett strategispel inom genren för tecknat mode och livsstil. Det handlar om att samla och spela kort, lite som spelet Magic men mycket mer avslappnat och roligt. Målgruppen är främst tonårstjejer och unga kvinnor, men även killar”, säger vd Thomas Lindgren.

Framtiden handlar om att lyckas i mobilen.

”Stardoll har inte hängt med sina användare till mobilen. Nu ska vi ge dem en bättre spelupplevelse på båda plattformarna och därigenom få dem att bli gladare och lyckligare och stanna länge hos oss. Vi storsatsar på mobilen nu och ska ha över 15 miljoner användare innan slutet av 2018”, säger vd Thomas Lindgren.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera