Hoppa till innehållet

Tillväxtfrossa sänker techjättarna

De amerikanska teknikjättarna har länge värderats som utpräglade vinstmaskiner och tillväxtmonster. Men vikande tillväxt gör att investerarna nu har börjat se betydligt mer skeptiskt på de så kallade Faang-bolagen.

De så kallade Faang-bolagen, från vänster: Facebook, Amazon, Apple, Netflix och Google (eller Alphabet, som moderbolaget och aktien numera heter).
De så kallade Faang-bolagen, från vänster: Facebook, Amazon, Apple, Netflix och Google (eller Alphabet, som moderbolaget och aktien numera heter).Foto: TT/kollage.

Efter flera år av enorma kurslyft har de amerikanska teknikbolagen börjat pressas på börsen. När hela Wall Street drabbades av ett blodigt fall den 11 oktober, som satte avtryck över hela världen, gick teknikbolagen i bräschen för nedgången.

På en enda handelsdag gick nästan 1 600 miljarder kronor upp i rök för de fem så kallade Faang-bolagen. I jämförelse motsvarade raset hela fem Nordea eller nio Telia, sett till de svenska börsklenodernas nuvarande värde.

Tekniksektorn repade sig sedan något. Men när Amazon och Google sent på torsdagen, svensk tid, rapporterade sina tredje kvartal surnade marknaden till igen.

Trots att e-handelsjätten Amazon överträffade vinstmålet rejält, med ett resultat på 26,5 miljarder kronor mot väntade 13,7 miljarder, föll aktien kraftigt under fredagens börshandel. Intäkterna var nämligen marginellt sämre an vad analytikerna hoppats på.

Googles koncernmoder Alphabet backade också, trots ett bättre resultat än väntat och en omsättning i linje med prognosen. Det var bland annat ökade kostnader från investeringar i nya affärsområden som fick marknaden att dra öronen åt sig.

”När du handlas 70 gånger högre än intäkterna krävs det inte mycket för att skaka om aktiekursen”, säger George Salmon, analytiker på Hargreaves Landsdown, till Financial Times.

Läs mer: Här är de amerikanska techaktier som svenska småsparare helst köper

Grafik: Mats Jerndahl.
Grafik: Mats Jerndahl.

Men det kanske största orosmolnet som marknaden tagit fasta på är en avmattad tillväxt bland teknikbolagen. Google rapporterade bland annat en lägre ökning av reklamintäkter än väntat.

”I linje med väntat är aldrig bra nog för den här sektorn, företagen måste slå dem, och förväntningarna är alltid höga”, säger Ross Sandler, analytiker på Barclays.

Amazon ökade sina intäkter med 29 procent under tredje kvartalet. Men för årets sista tre månader, med viktiga shoppinghögtider som Black Friday och julrean, skruvar man ner tillväxtprognosen till mellan 10-20 procent. 

Det återstår att se om hårdvarubolaget Apple, som rapporterar först nästa vecka, också förutspår en avmattning under det fjärde kvartalet. Sett över de tre senaste månaderna är Apple det enda Faang-bolag som handlas på plus på USA-börsen.

För andra stora teknikbolag som Netflix är användartillväxten i det kanske allra mest viktiga nyckeltalet. Streamingjätten lockade till sig flera miljoner nya kunder än väntat i tredje kvartalet, men trots det har aktien åkt berg-och-dalbana efter rapporten den 16 oktober.

Netflix planerar nämligen att ta ett tredje jättelån inom loppet av ett år, denna gång på motsvarande 18 miljarder kronor, för att finansiera nya tv-produktioner och uppköp av innehåll. Marknaden har inte tolkat det på annat sätt än att konkurrensen hårdnar.

Skandalomsusade Facebook är det enda av Faang-bolagen som handlas under minusstrecket räknat från årsskiftet. Bolaget rapporterar sitt tredje kvartal i nästa vecka och riskerar falla tillbaka ytterligare om tillväxten av användare och reklamintäkter mattas av.

En uppstickare i tekniksektorn är det svenska streamingbolaget Spotify. Till skillnad från de betydligt större branschkollegorna är bolaget inte lönsamt, utan gör fortfarande stora investeringar i att expandera kundbasen på både existerande och nya geografiska marknader.

Trots det har Spotify inte varit immunt mot de breda nedgångarna. Aktien handlas nu på ungefär samma nivå som vid börsintroduktionen i New York i april. Bara sedan toppnoteringen i juli har enbart storägaren och vd:n Daniel Eks aktier tappat över 7 miljarder kronor i värde.

Läs mer: Spotifys grundare säljer aktier för 2 miljarder 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera