Hoppa till innehållet

Vd:n talar ut om hemligheten bakom Apples innovation

Apples vd Tim Cook pratade om innovation, miljöfrågor och rättigheter för anställda under Salesforce megakonferens i San Francisco. Di Digital var på plats.

Apples vd Tim Cook blev intervjuad av Salesforce grundare Marc Benioff på Yerba Buena Theatre i centrala San Francisco under megakonferensen Dreamforce.
Apples vd Tim Cook blev intervjuad av Salesforce grundare Marc Benioff på Yerba Buena Theatre i centrala San Francisco under megakonferensen Dreamforce.Foto: Noah Berger

(Di Digital/San Francisco) Konstgräset är utrullat, utemöblerna framtagna och scenerna är på plats. Årets megakonferens Dreamforce är i full gång med över 170 000 deltagare som har invaderat centrala stan i San Francisco.

Salesforce har sitt högkvarter här i stans högsta byggnad – ett bygge som både hyllades och upprörde. CRM-bolagets grundare Marc Benioff är ett känt ansikte och har många vänner (men också fiender). Det märks inte minst under Dreamforce dit han brukar locka till sig stora namn på scenerna. 

I år är inget undantag och Apples vd Tim Cook gjorde ett kort framträdande under tisdagen.

”Det var vår dröm att du skulle komma hit till Dreamforce”, inledde Marc Benioff samtalet med. 

Tim Cook pratade om hur Apple allt mer har integrerat företagstjänster i sina produkter sedan Iphone lanserades. Ett skäl till det sa han är för att de flesta inte vill bära med sig två telefoner. Marc Benioff menade i sin tur att han inte ens använder en dator i jobbet längre, utan bara sin mobil. 

De båda företagsledarna har gemensamma intressen i ett samarbete som lanserades i veckan, med två nya Salesforce-appar för Apples mobila operativsystem IOS och Ipad-OS.

Läs också: Apples vinst skuttade – vinsten följde med

Tim Cook valde också tillfället att adressera ämnet innovation, något som Apple brukar kritiseras för att inte stå för på samma sätt nuförtiden.

”Så många förvillar innovation med förändring och menar att det skulle vara samma sak. Men vi förstår att det inte bara handlar om det. Det är Apples hemlighet”, sa Tim Cook.

Istället för att hela tiden lansera nya saker, handlar det istället att göra några saker jättebra, förklarade Tim Cook.

”Vi har aldrig satt målet att vara först, bara bäst. Den nordstjärnan har guidat oss genom lockelsen att bara jaga marknadsdelar”, sa han.

Tim Cook avhandlade även hur Apple jobbar med miljöfrågor och att bolagets lokaler numera bara drivs av förnybar energi. Nästa mål för bolaget att göra återvinning mer effektivt.

”Har du en Android-telefon så återvinner vi även den i våra Apple-butiker”, sa Tim Cook, och lockade till många skratt i publiken.

Läs också: Apples kreditkort utreddes för könsdiskriminering

Han berörde också återigen att Apple inte samlar in personlig data om sina användare och kom även in på jämlikhet och mänskliga rättigheter.

”De vet inte om något annat hem, och de var barn. Varför skulle vi inte låta dem stanna”, sa Tim Cook, och syftade på gruppen barn som kom till USA illegalt och nu är vuxna, så kallade ”Dreamers”.

Enligt honom har Apple just nu 450 Dreamers bland bolagets anställda.

Annars hyllade de båda männen mest varandra på scenen, och sa saker i stil med ”men du då, se så mycket bra du har gjort” — ”men du då”.

Just immigrationsfrågan var något som Marc Benioff fick en känga kring tidigare under dagen då protestanter avbröt en dragning på Dreamforce. Salesforces mjukvara används av gränsmyndigheten Customs and Border Protection Agency i USA, något som CRM-jätten får kritik för. 

”Vi låter dig prata i 30 sekunder”, sa Marc Benioff till mannen som avbröt honom och en timer gick igång på scenen.

Det var dock svårt att höra vad han sa för mikrofonen fungerade inte, men enligt utsago handlade det om att gränspolisen håller tusentals människor i fångenskap, varav många är barn.

Marc Benioff sa att han stoppade programmet på scenen och lät mannen komma till tals för att han värdesätter yttrandefrihet.

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera