Annons

Tinder dubblar omsättningen – stressar Facebook

Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg och grundaren av Tinder Sean Rad.
Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg och grundaren av Tinder Sean Rad.
Dejtingappen Tinders prognos för 2018 tyder på att allt fler är villiga att betala för att hitta kärleken. Även sociala mediejätten Facebook vill in i den heta dejtingbranschen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Bolaget bakom dejtingappen Tinder, Match Group, förväntar sig en omsättning om 800 miljoner dollar, motsvarande drygt 7 miljarder kronor, för helåret 2018, rapporterar Recode. 

Det skulle innebära en fördubbling jämfört med fjolåret och att Tinder står för närmare hälften av techbolagets totala förväntande omsättning på drygt 15 miljarder kronor. Match Group-koncernen äger även dejtingtjänsterna Match.com, Okcupid och Plentyoffish.

Läs mer: Facebook lanserar dejtingapp – Tinder rasar 

Enligt bolagets finanschef Gary Swindler beror de ökade intäkterna framför allt på att antalet betalande användare av dejtingtjänsten har ökat markant. 

Merparten av Tinders intäkter kommer från prenumerationer, en mindre del från reklam på plattformen. Förra året lanserades premiumtjänsten Tinder Gold, vilket är en stor anledning till att allt fler väljer att bli betalande kunder, menar Gary Swindler.

Antalet prenumeranter ökade med 300 000 förra året, vilket ger Tinder en betalande kundbas om 3,8 miljoner användare totalt, skriver Recode.

Läs mer: Nordea rasar mot Facebooks dejtingtjänst: "Vill bara plocka hem vinsterna" 

Den lukrativa dejtingbranschen har även fått den sociala mediejätten Facebook att snegla på alternativ för dejtingtjänster. Det meddelade grundaren Mark Zuckerberg på bolagets utvecklarkonferens F8 i början av maj. Sedan dess har det varit tyst om den nya tjänsten som fick konkurrenten Tinders aktie att tappa 17 procent när nyheten kom ut.

Enligt de senaste uppgifterna kommer tjänsten att fungera som en integrerad tjänst inom Facebook. Den senaste tiden har anställda fått prova en pilotversion av tjänsten, rapporterar Techcrunch. 

Att Facebook väljer att integrera dejtingtjänsten i kärnverksamheten istället för att lansera den i form av en separat app, kan ses som ett tecken på att initiativet även ska tjäna till att få användare att stanna på plattformen. Enligt uppgifter till Techcrunch har Facebook i dagsläget inga planer på att erbjuda betalversioner av dejtingfunktionen.

Lyssna: Digitalpodden: Facebook lanserar dejtingfunktion 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies