Hoppa till innehållet

Tinderägaren missade deklaration i Sverige – läxas upp av Skatteverket

Dejtingjätten Match Group, som bland annat äger Tinder, går som tåget på börsen. Men i Sverige svajpar Skatteverket vänster på deras svenska dotterbolag – efter att de struntat i att skicka in sin deklaration för 2018.

I Sverige har Tinder framför allt många unga användare.
I Sverige har Tinder framför allt många unga användare.Foto: Erik Johansen

Den amerikanska koncernen Match Group äger bland annat dejtingplattformarna Tinder, Match, Pairs och Ok Cupid. 

Det ökande användandet av dejtingappar har fått bolagets omsättning att skjuta i höjden, drygt 16 miljarder kronor under 2018, och i år har aktien stigit med nästan 59 procent.

I Sverige har Match.com parat ihop över 180 000 svenskar, och när Internetstiftelsen släppte sin årliga rapport Svenskarna och internet 2018 vittnade statistiken om att 27 procent av Sveriges 16- till 25-åringar använder Tinder. 

Men trots att svenskarna ger tummen upp till dejtingjättens olika tjänster är allt inte helt utan bekymmer. 

Det svenska dotterbolaget Match.com Nordic AB har inte lämnat in någon inkomstdeklaration för 2018. Nu har Skatteverket tröttnat och bestämt sig för att skönsbeskatta bolaget, samt addera ett skattetillägg och en förseningsavgift. Det rapporterar Nyhetsbyrån Siren. 

”Det har gått mer än tre månader efter det att ni skulle ha lämnat inkomstdeklarationen. Eftersom er inkomstdeklaration inte har inkommit till Skatteverket ska ni betala förseningsavgift med 12 500 kr. Det har inte kommit fram någon omständighet som är skäl för att bevilja er hel eller delvis befrielse från förseningsavgiften”, skriver Skatteverket i ett beslut.

Enligt beslutet har Skatteverket valt att schablonmässigt bestämma den beskattningsbara vinsten i Match Groups svenska dotterbolag till 3,4 miljoner kronor.

Av detta belopp ska bolaget nu betala in 318 122 kronor i skatt, vid sidan om en förseningsavgift på 12 500 kr.

Läs mer: Tinder färdiga med sin första tv-serie 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera