Moderbolaget Match Group, som har över 45 dejtingappar och kontrollerar 60 procent av marknaden, har haft ett bra år trots en liten dipp i början av pandemin. Tinder, som står för mer än hälften av bolagets omsättning, ökade antalet betalande användare och intäkterna med 15 procent under tredje kvartalet.
Den 27 oktober rullade Tinder ut en videofunktion världen över, efter en testperiod i utvalda delstater och länder. Med tanke på att videosamtal blivit en del av vardagen för stora delar av befolkningen kan tajmingen anses vara god.
Tinders största målgrupp är mellan 18 till 25 år, och själva plattformen har ett ungdomligt driv där man i rask takt exponeras för potentiella dejter som befinner sig i närområdet. Drar man till höger är man intresserad, och gör även den andre det är det en matchning. Därefter kan man börja chatta med varandra. Appen är gratis men har flera premiumtjänster som ger användaren större möjlighet till matchning.
Säkerheten har någonting som Tinder och andra dejtingappar fått utstå kritik för genom åren. Utöver sol-och-vårare förekommer det att plattformerna används för prostitution, utpressning och virusattacker.
Tinders säkerhetschef Rory Kozoll säger att bolaget lägger ned mycket energi för att hålla inkräktarna borta.
”Folk måste känna sig säkra när de använder en app som Tinder, som är annorlunda än andra sociala nätverk där du främst träffar vänner och familj. Att visa upp sig själv i förhoppning att träffa någon ny är känsligt, och vi vill hjälpa våra användare längst vägen”, säger säkerhetsexperten till Di Digital.
En annan skillnad mellan Tinder och exempelvis Facebook är att Tinder inte drivs av att folk tillbringar mer tid på på appen, menar Kozoll.
”Vi säljer inte användardata, det som driver oss är att skapa matchningar. Tinder är en prenumerationsservice, så det enda som driver oss är att våra användare är nöjda”, förklarar Rory Kozoll.
När Rory Kozoll började som säkerhetsansvarig på Tinder för tre år sedan låg fokus på att jobba med frågor bakom kulisserna, som skräppost. Efter ett tag förstod han att Tinder måste jobba mer med kundupplevelsen, och under de senaste arton månaderna har Kozolls grupp utvecklat tio nya säkerhetsfunktioner.
I dagsläget är det enda obligatoriska momentet för att gå med på Tinder att godkänna en uppförandekod. Bolaget rekommenderar likväl att användarna gör en fotoverifiering som övervakas av ai och Tinders personal. Efter det får profilen en blå cirkel som visar att profilen är verklig.
Av de som testat vill två tredjedelar testa det igen
Med den nya funktionen måste båda parter godkänt ett videomöte. Samtalen spelas inte in, men efter konversationen frågar appen om man vill rapportera personen man talat med. Appen uppmanar även användarna att hålla kameran i ansiktshöjd.
”Det är en privat konversation, och vi behandlar det som det. Men vi jobbar på en teknologi som kan känna av olämpligt beteende, och vi uppmuntrar användarna att rapportera alla problematiska händelser”, fortsätter bolagets säkerhetschef.
Responsen bland Tinders användare har hittills varit positiv.
”Vi är fortfarande i ett tidigt skede, men hittills har det gått bra. Det måste finnas en vilja från båda håll och videotjänsten är mer till när parterna är bekväma med varandra. Av de som testat vill två tredjedelar testa det igen”, säger Rory Kozoll.
En annan säkerhetsprodukt som Kozolls gäng har på gång är ”besvärar det här dig”-funktionen där ai känner av potentiella kränkningar. Här är användarnas återkoppling mycket viktig för att maskinen ska kunna sätta ord och jargong i kontext.
”Flirtande är ju personligt och en persons flirtande kan ju vara kränkande för någon annan oavsett kontext. Den nya teknologin försöker se nyanser och hoppar bara in vid behov”, säger Rory Kozoll och drar ett exempel kring ordet ”butt”, det engelska ordet för rumpa.
”Det kan ju uppfattas som ett ekivokt ord, men satt i rätt kontext är det inte det. Om man skriver 'You must be freezing your butt off in Chicago', så är det någonting annat än att kommentera den andres utseende”, förklarar Rory Kozoll.
Funktionen har ökat antalet anmälda kränkningar, något Tinder ser som positivt.
”I stället för att gå ur konversationen kan användaren direkt säga till när det blev obehagligt och se till att det inte händer igen”, kommenterar han.
Kopplat till det här testar nu Tinder även en ångra-knapp där ai känner av meddelanden som du själv är på väg att skicka. Det ska få kunderna att tänka en extra gång innan de skickar.
Rory Kozoll liknar sitt jobb med en festvärds.
”Vi måste se till att gästerna har det trevligt och som alla god värdar måste vi kasta ut dem som gör andra obekväma. För om Tinder inte är en bra plats att vara på, så skulle vi inte existera”, avslutar säkerhetschefen.