Hoppa till innehållet

Tinders grundare är på uppköpsjakt

Tinders grundare Sean Rad har lämnat vd-posten på Tinder för andra gången.  Nu leder han dejtingappens investeringsben med kritisk blick.

Sean Rad, Tinders medgrundare och tidigare vd på SXSW.
Sean Rad, Tinders medgrundare och tidigare vd på SXSW.Foto: Joey Abrait.

(Di Digital/Austin) Dejtingappen Tinder, med tiotals miljoner användare enligt grundaren Sean Rad, fick för över ett år sedan kritik för att vara diskriminerande mot transsexuella. Inte bara för att användare enbart kunde välja mellan könsidentiteterna man och kvinna, utan även för att många blev blockerade efter att andra användare rapporterade dem på grund av deras könsidentitet.

I november ändrade Tinder appen så att användare istället kunde välja mellan 37 könsidentiteter och även lägga till ytterligare. Man lade också fram riktlinjer för hur man skulle bättre hantera de rapporteringar som kom in. Men vägen dit var inte spikrak.

Läs även: Tinder drar in storkovan – så går det för dejting-appen 

”Vissa personer inom organisationen ifrågasatte om det här var något som det var värt att lägga våra pengar på. De ansåg att det rörde sig om en liten grupp och inte något som ledde till stora innovativa förändringar”, säger Sean Rad på scen på SXSW i Austin.

”Synsättet berodde till stor del på kunskapsbrist bland våra anställda.”

Precis som Facebook tog Tinder hjälp av organisationen Glaad för att göra de förändringar som behövde göras. 

Långsiktigt lever vi i en värld där inkludering kommer att vara framtiden.

Sean Rad har sedan dess lämnat vd-posten på Tinder för andra gången. Han blev först avsatt i november 2014 men återinsatt mindre än ett år senare. I december i fjol lämnade han posten för att leda arbetet på dejtingsappens investeringsben Swipe Ventures.

”Min nya roll tillåter mig att fortsätta bidra till den övergripande strategin för Tinder samtidigt som jag breddar Tinders avtryck genom Swipe Ventures”, sa Sean Rad i ett meddelande i december.

Läs även: Så bestämmer Tinder hur åtråvärd du är 

Swipe är en del av det publika bolaget Match Group, där även Tinder ingår, och är ett verktyg för Tinder att köpa, utveckla och investera i sociala nätverk och dejtingföretag. Hittills har Swipe redan köpt startupbolagen Humin och Tappy samt investerat i Vina, en vänskapsapp för kvinnor.

I en SXSW-panel, tillsammans med representanter från Glaad, bekräftar Sean Rad att investeringarna, som Swipe kommer att göra framöver, kommer att utgå ifrån ett inkluderande perspektiv.

”Vi har begränsade resurser på årsbasis. Men vår dröm för företaget sträcker sig fem till tio år in i framtiden och därför söker vi inte företag som kan lösa våra utmaningar kortsiktigt. Långsiktigt lever vi i en värld där inkludering kommer att vara framtiden. Vi kommer inte att köpa eller investera i företag som inte delar den visionen”, svarar han på Di Digitals fråga.

Läs även: Hennes dejtingapp för lesbiska intar Sverige 


 Det här är SXSW:

  • South by Southwest (förkortat SXSW) är världens största festival för musik, teknik och ”de kreativa industrierna”.
  • Festivalen, som grundades år 1987, har blivit känd som en grogrund för nya trender i den digitala världen. 
  • Tjänster som Twitter, Foursquare och senare även videotjänsten Meerkat fick alla sitt genombrott på SXSW. 

Foto: Joey Abrait.

Di Digitals Mimi Billing och Joey Abrait bevakar årets festival på plats i Austin.


 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera